Příspěvky

Klávesnice a spínací systémy klávesových nástrojů

Obrázek
Klávesnice a spínací systémy klávesových nástrojů Je mi ctí předložit Vám další skvěle zpracovaný článek p. Zdeňka Hoška, tentokrát pojednávající o spínacích systémech klaviatur hudebních nástrojů. Autorovi tímto mnohokrát děkuji za perfektní práci a sdílení jeho znalostí, které tak mohou být zdrojem informací a inspirace pro všechny zájemce o tuto problematiku. Na úvod článku o klávesnicích a spínacích systémech varhan a syntezátorů musím připomenout, že není mojí ambicí vyčerpat celou tuto problematiku a tento článek je pouhým souborem poznatků amatéra zabývajícího se příležitostně touto technikou. Každý výrobce má své provedení spínacího systému, řeší ho odlišným způsobem a těchto systémů je velké množství. Princip spínání u klávesových nástrojů zůstává ale stále stejný a to že po stisku klávesy dochází ke vzájemnému spojení různě provedených kontaktů ve spínacím systému a vyvolání reakce, která je dále elektronikou různě vyhodnocena. Jedná se např. o změnu napětí na sběrnici, sepnu

Yamaha DSR-500 + ukázka

Obrázek
YAMAHA DSR-500 (1987) Jak již bylo uvedeno v článku o Yamaze DSR-2000 , výrobce uvedl na trh v roce 1987 sérii tří modelů samohrajek s funkcemi syntezátoru, DSR-500, 1000 a 2000 u příležitosti stého výročí zahájení výroby pian. Oba vyšší modely používaly čtyřoperátorovou FM syntézu, pouze nejmenší z nich, DSR-500 syntézu dvouoperátorovou. Samotný fakt, že se jedná o dvouoperátorový synth engine by nebyl dostačujícím argumentem pro pořízení takovéhoto nástroje, neboť velká část tzv. Tablehooters používá stejný princip, navíc vycházející z licence firmy Yamaha. Důležitým faktorem je možnost programování zvuku, byť jen několika parametry a v několika stupních. Stejné (nebo podobné) možnosti má i Yamaha PSR-36 a některé vyšší modely malých nástrojů řady PSS. Posledním důvodem k pořízení je i jistá exkluzivita (dá-li se o něčem takovém mluvit u plastové samohrajky), nástroje řady DSR u nás nebývají denně k vidění. Proto když jsem objevil nabídku na prodej DSR-500 za symbolickou cenu, byť z

Polysound

Obrázek
Polysound (1989?) V předchozím článku o dětském nástroji DEO-32 jsem slíbil pokračování, tentokrát o jeho sourozenci a vzhledově téměř dvojčeti, který se jmenuje Polysound. Jak již název napovídá, na rozdíl od předchozího je tento nástroj polyfonní, jeho základ totiž tvoří integrovaný obvod MHB208, který v licenci vyráběla Tesla ve druhé polovině 80. let. O tomto obvodu je na stránkách Czechkeys již několik zmínek, neboť kromě Delicií řady HT se také stal vhodným základem pro tvorbu amatérských konstrukcí. Jeho použití bylo poměrně snadné, přes diodovou matici mohl být řízen až pětioktávovou klaviaturou, přičemž produkoval obdélníkové signály ve třech stopových výškách v plné polyfonii. MHB208 měl pochopitelně více funkcí, ty ale v nástroji Polysound nebyly až na vstup pro vibráto využity. Polysound má opět miniaturní klaviaturu o rozsahu 2 a ½ oktávy, spínače byly ale tentokrát umístěné na desce pod klávesami a ty se vracely do výchozí polohy pomocí vinutých pružin. Jednotlivé stopové