Příspěvky

Digitální dozvukové zařízení Tesla AOS 095 ( DDL1000)

Obrázek
Digitální dozvukové zařízení Tesla AOS 095 (DDL1000) Toto dozvukové zařízení bylo vyráběné v bývalé Tesle Vráble a navázalo tak na dobrou tradici páskových dozvuků vyráběných u nás dříve. Cena se pohybovala kolem 9.000,- Kč a nebyla tedy zrovna lidová. Bohužel ale jiná zařízení pro běžné hudebníky kromě Vermony k dispozici nebyla. Zpoždění zvuku probíhá na čistě elektronickém principu a tak odpadají problémy s mechanickými prvky a opotřebením pásku. Bohužel oproti páskovému dozvuku má zařízení jen jeden zpožděný výstup a dozvuk nemusí být ideálně plynulý. Pro hudebníky a zvukaře ale byl k dispozici přístroj, který umožňoval vytváření různých efektů jako echo či delay s různou dobou nastavení a to se zpožděním od 2 až 512 ms a s možností plynulého nastavení od 0,5 až 2 od pevné hodnoty. Dále vytváření nových efektů chorus, flanging, doubling apod. s různou rychlostí a hloubkou modulace. Zařízení lze použít pro efektování zvuku, zpěvu, kytary, varhan atd., zapojit ho lze přímo v cestě si

Korg X5

Obrázek
Korg X5 (1994 až 2000?) Firmu Korg jistě netřeba představovat a i model X5 je dostatečně znám. Já jsem se k nástroji dostal náhodou bartelovým obchodem teprve nedávno. Na Korgy jsem měl vždycky smůlu, buď jsem nevyhrál dražbu, nebo byl někdo rychlejší, nebo (např. když jsem kupoval nový nástroj) zvítězila jiná volba. A tak až dosud mým jediným Korgem byl Poly 800. Korg X5 je derivátem z Workstation X3 (která je zase derivátem O1W). Jeho modulový brácha se jmenuje O5W, o rok později k této řadě přibyl X5D (dvounásobná polyfonie, 2MB vzorků navíc) a jeho modulová verze X5DR. Korg X5 představoval nejlevnější plně programovatelný synthesizer od Korgu. K tomu bude také přihlédnuto níže. Kvalita zvuku, funkcí Jednoduchá struktura nástroje, spartánský design, filtr bez resonance, jen základní set multisamplů a další nejsoucí vymoženosti a samozřejmě i to, že mám, nebo jsem měl řadu složitějších, novějších nástrojů, způsobily, že jsem od nástroje nečekal vůbec nic. Zvuky uložené v nástroji mě

Dvoumanuálové varhany Z. Macháčka

Obrázek
Dvoumanuálové elektronické varhany Zbyška Macháčka Po dlouhé době se podařilo "ulovit" dalšího sdílného a hlavně nadaného tvůrce amatérského elektronického hudebního nástroje. Pan Zbyšek Macháček z Brna popsal svoji konstrukci pro čtenáře tohoto blogu. Nástroj je (nebo spíše byl) dalším dokladem o existenci zlatých českých ručiček, které nám bohužel vymírají. Panu Macháčkovi mockrát děkuji za tento krásný příspěvek: Dobrý den, reaguji na Vaši pobídku k mému komentáři varhan Z. Hoška a posílám pár snímků a stručný popis mé konstrukce. Od dětství se mě líbil zvuk varhan a tak ve mě postupně uzrála myšlenka, vyrobit si něco, co by takové zvuky umělo vydávat. Pájet dohromady součástky jsem začal v 8 letech. O pár let později jsem si udělal svůj první monofonní "vyluzovač zvuků" se strašnými kliksy (spínací tlačítka pro ovládání výhybek modelářských vláčků). Bylo jasné, že s finančními možnostmi řádu stokorun za rok to moc nepůjde. Situace se trochu zlepšila na VŠ, kde s

Dozvukové páskové zařízení Tesla AOS 191 ( Studioecho)

Obrázek
Dozvukové páskové zařízení Tesla AOS 191 ( Studioecho) Toto zařízení vyráběla zhruba od roku 1982 Tesla Vráble a nahradilo tak oblíbené Echolany AZK895 z Tesly Pardubice. Později bylo inovováno ještě další verzí AOS 192 ( Studioecho-A), kde byly provedeny změny v ovládacích prvcích ( náhrada otočných regulátorů za tlačítka a snížení počtu snímacích hlav ze čtyř na tři). Změnu prodělal částečně i přední panel a byly změněny ovládací knoflíky. Upraveno bylo i zapojení přístroje. Funkční vlastnosti u obou verzí jsou však podobné. Tato zařízení byla v minulosti hojně využívána k úpravě zvuku a i dnes jsou stále vyhledávána, neboť jsou relativně levná a při použití vhodného pásku, resp. kazety s páskem lze dosáhnout zajímavých efektů při přijatelném odstupu rušivých napětí. Přístroj se zapojuje nejlépe do efektové smyčky mixážního pultu, možné je i přímé připojení ke zdroji signálu s využitím efektové cesty. Bohužel další přístroje na podobném tj. mechanickém principu se u nás již ke škodě

Regulátor hlasitosti a booster AYZ-026

Obrázek
Nožní regulátor hlasitosti a booster ( wah-wah) Toto zařízení je jedním z doplňkových přístrojů používaných hudebníky při hře na elektronické či elektrofonické hudební nástroje. Tento robustní nožní regulátor se zabudovanými efekty vyráběla svého času Tesla Vráble pod označením AYZ-026. Zařízení bylo zřejmě vyráběno v několika variantách a to jako regulátor hlasitosti kombinovaný s boosterem a dále ve variantě s efektem wah-wah ( kvákadlo ). Autor článku měl k dispozici variantu s boosterem, ale při pohledu na desku s plošným spojem je zřejmé, že některé součástky nejsou osazeny a deska byla universální tj. společná i pro další efekty. Tento regulátor byl dodáván i s výrobky firmy Delicia Hořovice a to např. jako nožní regulátor hlasitosti ke klávesovým nástrojům a efektové zařízení, což je patrné z návodu na obsluhu, kde je ale současně uživatel odrazován od použití boosteru v kombinaci s klávesovými nástroji. Jelikož továrna vyráběla i elektrofonické kytary, lze předpokládat využití

Dvoumanuálové varhany Zd. Hoška

Obrázek
Dvoumanuálové elektronické varhany s pedálem a el. bubeníkem Další z neuvěřitelných prací neúnavného Zdeňka Hoška. Na tomto místě musím vzdát poctu tvůrčímu entuziasmu a naprosté preciznosti zpracování. Dále již tvůrce nástroje: Na první pohled vypadají tyto varhany jako tovární výrobek, je tomu ale jen částečně. Tento nástroj byl zhotoven amatérsky jako kopie kdysi vyráběných varhan Vega z továrny Delicia Hořovice. Stavba byla možná zejména díky tomu že se podařilo získat několik rozhodujících dílů jako klávesnice, přední panel, a sklopné přepínače. Druhým momentem pak byla skutečnost že k dispozici byl na delší dobu tovární nástroj a bylo možné provézt detailní zakreslení jednotlivých částí a zkopírovat jednotlivé desky. Jak taková práce vypadala si dnes lze asi těžko představit, práce na nástroji trvaly téměř tři roky a představovaly desítky hodin práce. Rovněž částky investované do konstrukce nebyly v té době zanedbatelné, byly však výrazně nižší než cena finálního nástroje zejména