Generalmusic (GEM) S2 & S3 Turbo, S2R (+ ukázky)

Generalmusic (GEM) S2 Turbo (1996 - 1998)


Italská firma GEM uvedla workstatioon S2 Turbo jako následovníka původní verze S2, oproti kterému nástroj "umí" 32hlasou polyfonii, má "zadrátovány" tzv. uživatelské programy přímo v ROM (dříve dodávány na disketě) a přibylo i několik užitečných funkcí. Současně s 61 klávesovou verzí byla vyráběna i 76 klávesová verze (S3) a modul S2R. Přídomek Music Processor má dokumentovat širokou variabilitu požití nástroje nejen jako syntetizéru či workstation, ale i jako výkonného MIDI ovladače a sampleru. I přes nesporně bohaté vybavení a spoustu knihoven zvuků a skladeb nabízených na disketách, s tímto typem firma GEM neudělala díru do světa. S2 je přímým předchůdcem i u nás známého Equinoxu, oproti kterému má však i některé výhody (viz další text).

Zvuky a funkce:

Díky dvojici rezonančních filtrů (12 dB/Oct. každý, nebo 24 dB/Oct. při paralelním řazení a stejném nastavení obou filtrů) je S2 přímo určen k reprodukci zvuků ze starších analogů a v této oblasti si vede opravdu zdatně. Díky spoustě možností modulace lze zvuk donekonečna vyvíjet. Zvuk celkově je oproti japonským nástrojům poněkud "kulatý" až na výjimky, kde brilance zvuku naopak překvapí a bohužel, S2 také trochu šumí. Nástroj dovede vrstvit až 16 zvuků v režimu Multi a každý zvuk může obsahovat dva vzorky. Díky sedmi programovatelným táhlům lze z S2 vytvořit skvěle znějící Hammondky, kde táhla simulují jednotlivé registry. Pokud ale použijete všech 7, má už GEM problém s polyfonií a to je taky jedna ze stinných stránek jinak skvělého a nedoceněného nástroje. Stejně je tomu i při použití zvuků s 32hlasou polyfonií, je-li sešlápnutý sustain pedál, neboť si nástroj díky absenci dynamické alokace "krade" hlasy. Pěkná jsou el. Piana, Hammondky, akustické kytary, saxofony a některé další zvuky. Jak již bylo zmíněno, nástroj si je velice jistý při reprodukci "analogových" zvuků a naprosto exceluje ve tvorbě různých textur. Poněkud horší je akustické piáno a příliš mi nepomohl ani tovární sampl a nakonec jsem to vyřešil přesamplováním piána z Ensoniqu TS-12. To ale zabere více jak polovinu kapacity RAM Disku. Efektové jednotky patří mezi to slabší, co se v nástrojích této třídy nabízí. Jsou jenom dvě, řazené natvrdo paralelně, reverby mívají ostrý konec, leslie-efekt trochu zkresluje a v mono režimu nezní nejlépe. Echa a chorusy jsou celkem pěkné, efektové jednotky jsou programovatelné několika parametry. Nástroj umí číst samply ve formátech AKAI, WAW a několika dalších, k jejich úpravě slouží program Sample Translator "zadrátovaný" přímo v ROM nástroje. Nástroj má 2 MB RAM na samply, další 2MB na ostatní nastavení a sekvencer (až 250 000 změn!) a lze do něj doinstalovat 2 MB SRAM zálohované bateriemi, která je sdílená a chová se jako harddisk. S2 umí číst a ukládat SMF soubory a ačkoliv má vlastní 1,6 MB formát diskety, čte, zapisuje a formátuje diskety i ve standardních DOS formátech. Užitečný by byl arpeggiator a možnost skládání patternů, jak je tomu u Equinoxu, tyto možnosti ale S2 nenabízí.
Že byl GEM S2 turbo svérázný a skvělý nástroj můžete posoudit z ukázek zde. Určitě mohl být vážnou konkurencí všem dobře zavedeným značkám, ale mnoha muzikantům patrně záleží na tom, co je na nástroji zezadu napsáno.

Ovládání:

Hardware tohoto nástroje by měl sloužit jako vzor pro všechny výrobce profesionálních hudebních nástrojů. Mimořádně pevný a odolný obal, otěruvzdorná povrchovka, perfektní polovyvážená klaviatura s polyfonním aftertouchem (na rozdíl od Equinoxu), grafický display 64 x 240 pixel (Equinox má bůhvíproč poloviční), podsvětlený neonem a perfektně čitelný ze všech úhlů díky nastavení kontrastu, 7 programovatelných táhel, 7 programovatelných tlačítek, pitch-bend a modulační kolečko, vstupy pro 2 pedály a pro volume pedál a dvojice kompletních MIDI rozhraní! Kromě dvou Main výstupů má S2 Turbo č nezávislé výstupy. Všechna důležitá tlačítka jsou decentně podsvícená kontrolkami, které naplno svítí, když je daná funkce aktivována. To vše s velmi přehledným operačním systémem a opravdu použitelným sekvencerem dělá z nástroje ideální ovládač pro MIDI studio. Samo sebou, ani tento nástroj není prost chyb, například pro zvuky s 32 hlasou polyfonií (tedy tvořené pouze jedním oscilátorem na jeden hlas) nelze použít obálky pro filtry.

Zkušenosti z provozu:

Za čtyři roky, co jsem jej vlastnil, jsem jej tahal na každé vystoupení. Asi dvakrát mi "zamrznul" operační systém a musel jsem restartovat. Jinak mu není co vytknout, nic nevrže, neklape, potenciometry mají přirozený odpor. Firmu GEM jsem jednou kontaktoval kvůli doplnění nástroje o SRAM, ale odpovědi jsem se dodnes nedočkal a musel si pomoci sám. Design je konzervativní, tudíž pro mě ideální (viz foto). Pořizovací náklady staršího kusu (koupeno v Německu) byly cca 12 tisíc včetně dokoupených SRAM pamětí a poštovného (Koupen 2005). Pokud chcete zajímavý a od průměru odlišný nástroj, nebo jenom perfektní MIDI ovladač, musím jej vřele doporučit.

Přednosti nástroje:

- Skvělý hardware, skvělá klaviatura, display, perfektní MIDI ovladač a HW sekvencer, velmi uživatelsky přívětivý a přehledný operační systém, možnost editace samplů, dobré některé zvuky

Nedostatky nástroje:

- Malá polyfonie (32 hlasů), při navrstvení více zvuků je citelně znát, hmotnost přes 16 kilo bez futrálu, nemožnost použití obálky filtru a panoramatu pro zvuky s jediným oscilátorem, ukládání dat pouze na RAM Disk nebo 2HD disketu.

Ukázka:


GEM S3 Turbo:


GEM S2R:



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Tablehooters

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství