Historie pian Resonet a osudy jejich tvůrců (1)

Tento článek mi poslal pan Jiří Janků, hudební publicista, sběratel kytar a mimo jiné také organizátor výstavy ČS elektrických kytar v Hradci Králové 2007 (Zde naleznete reportáž ČT z této výstavy). Je zveřejněn bez úprav a jedná se o část jím připravované knihy. Kvůli omezení velikosti článku (20 000 znaků) musel být rozdělen do dvou částí. V článku se také uvádí, že "sériový" Resonet měl sedm oktáv, jak je ale patrné z fotografií, klaviatura byla šestioktávová. Panu Janků mnohokrát děkuji za pomoc!

NOVÉ: Po čase se mi opět ozval pan Janků a jako vždy s něčím velmi zajímavým. Dne 1.9.2008 odvysílala Česká televize dokument z cyklu V zajetí železné opony věnovaný panu Ladislavu Kořánovi, o němž je také tento článek. Dokument si můžete pustit zde.
Panu Janků tímto opět mnohokrát děkuji za pomoc!

NOVÉ: Zde naleznete dokument České Televize z cyklu Zašlapané projekty týkající se zde popsaných událostí.

První vývoj elektromagnetické snímání zvuku v Československu po roce 1945.
Autor Jiří Janků

Snažil jsem se zjistit, kdo byl první po válce v Československu u zrodu prvního elektromagnetického snímání zvuku pro hudební nástroje.

Žijícího pamětníka kytarového veterána, podnikatele a význačnou legendární osobnost jsem po dlouhém bádání po celé planetě pomoci internetu, objevil díky Českému Olympijskému výboru a redaktorce Mileně Štráfeldové z Českého rozhlasu, až v dalekém Tichomoří na ostrově Saipen, který je vzdálen 2500 km na jih od Japonského Tokia.

Někdo prožije svůj život klidně a nenápadně, osudy jiného by vydaly na napínavý román, který by se mohl stát podkladem pro film a to je případ Čechoameričana pana Ladislava K o ř á n a, kterého jsem požádal o rozhovor..

Vannisa a Ladislav Kořánovi

Kdo se první v Československu pokoušel snímat zvuk ?

"Byla to firma PETROF, která podnikla pokus o elektrické piano před tím, než-li já jsem přišel na trh se svým výrobkem. Petrofův pokus se ale nikdy nedostal na trh pro svou vysokou výrobní cenu a poruchovost. Snímání zvuku bylo založeno na jiném principu, než-li je elektromagnetické snímaní zvuku, ale na elektronkách - dle pana Petrofa, se kterým jsem na toto téma hovořil v roce 1949. Co se týče otázky, kdo vlastně přišel s nápadem snímat chvění strun elektromagneticky, vím jen tolik, že se o to pokoušel ve čtyřicátých letech vynikající americký kytarista Les Paul a v roce 1945 - 1946 se pokoušel o kytaru na tomto podkladu. Nějak to ale usnulo a nyní nevím, zda ing. Ferdinand Machálek se o tomto pokusu nějak nedozvěděl a nezačal na tom pracovat on sám. Přišel na to jak prohnat seskupeni strun elektromagnetickým polem a my jsme to potom v Blatné zdokonalili pro celkem úspěšný instrument na tehdejší dobu. To byl podle mne první začátek".. vyprávěl p.Kořán, který nás na pozvání společně s manželkou Vannesou navštívil.

Ladislav Kořán a Jiří Janků

RESONET

" Firma RESONET byla založena Ing. Machálkem někdy v roce 1947 jako tovární výroba elektromagnetických přístrojů a zařízení v městě Blatné u Strakonic. Co se týče začátku IngC. Machálka, mám ten dojem, že on byl ten technik, který s tím nápadem přišel a ti dva další, pan Vycenik a ten druhý jehož jméno si už nepamatuji, zřejmě jen realizovali pouze administrativní založení podniku a následně jeho prodej. Já jsem firmu RESONET s pomocí mého tchána koupil a zaměstnal svého švagra jako technika, místo pana ingC. Machálka.Pan Vyceník byl později také ve věznici na Jáchymovsku jako politicky vězeň, ale ne ve spojitosti s firmou Resonet, ale v nějaké jiné akci připravené StB. Druhý pán, (pravděpodobně pan Macháček) se ničím výrazným zásadně nepodílel na začátku vzniku fa. RESONET"


Ladislav Kořán ve svých 23 letech

Mladý talentovaný sportovní atlet, kytarista a podnikatel Ladislav Kořán koupil v.r. 1948 patent - vlastně hlavně ideu o elektromagnetickém snímání zvuku s nedokonalým prototypem, takovou hračku s malými klávesnicemi a čtyřmi oktávami od pana ing. Ferdinanda Machálka, který byl kandidátem elektro-inženýrství z Brna.


RESONET PROTOTYP
Nástroj, který je na této fotce je ten původní čtyřoktávový RESONET, který jsem s patentem od Machálka koupil. Nebyl kompletní - to jsme dodělali až s Vladimírem Vlčkem a já jsem tento nastroj vystavoval již v roce 1948 na Plzeňských Výstavních trzích (PVV) To byl ten nastroj ze kterého jsme vycházeli a kterému já jsem říkal " ta hračka " - ale byl to začátek na kterém jsme dělali všechny základní měření a z čeho vznikl ten pravý " prodejní a funkční " sedmioktávový RESONET, výrobní rok 1949.

Ing. Ferdinand Machálek po prodeji svého patentu, kdy se stal Ladislav Kořán jediným majitelem firmy RESONET, odjel do zahraničí údajně do Buenos Aires a dodnes o něm nikdo neslyšel.

Jaké hudební nástroje jste chtěl vyrábět ?

"Celá tíha zodpovědnosti za vývoj tohoto nedokonalého a výrobně naprosto nemožného prototypu hračky, zůstala na mě. Mezitím jsem měl již ale zajištěn další běh událostí na vývoji, že jsem zaměstnal dosvé vývojové laboratořiejako vedoucího vývoje svého švagra, talentovaného konstruktéra Vladimíra Vlčka"

Firma RESONET "Tovární výroba slaboproudých přístrojů a zařízení" vývojová laboratoř po počátečním vývoji s elektromagnetickým snímáním zvuku nejdříve připravila a dokončila k výrobě elektrické piano.

Moje první dokončené piano se sedmi oktávami zn. RESONET bylo prodáno v roce 1949. Jelikož jsem byl od 16 roků kytarista, plánoval jsem po dokončení piana, ozvučení kytary. Ten nápad ozvučit kytaru přišel až po práci na snímání zvuku u RESONET piána. Bylo mi jasné, že by to byl lépe prodejní artikl v případě úspěchu, než-li piáno, které přeci jenom nekupuje tolik lidí jako kytaru.

El. snímače, kytary a basa přišly do výroby později až po dokonalém technickém dokončení vývoje snímače. Ministerstvo průmyslu mělo podmínku před vystavením živnostenského listu vybudovat firmu buďto v městě Blatné, nebo ve Veselí nad Lužnicí".


První elektrické piáno Československé výroby zn. RESONET
Tento předváděcí kus předváděl pan Kořán v prostorách národního podniku Nový Byt v Praze s hudebnicí a ladičkou pian, svojí zaměstnankyní, paní Marií Portovou, která dodnes žije v městě Blatné, za účelem dostat povoleni k prodeji prostřednictvím Nového Bytu n.p.. Nyní měl pan Kořán sice dokonalý výrobek, ale nemohl ho prodávat..

Podstatné ale bylo, že elektromagnetické snímání zvuku bylo vymyšleno a dokončeno a první prodejní unikátní el. piano RESONET bylo na světě !! Bohužel, pro škodu pana Kořána v tom komunistickém světě …

Především jsem rád pane Janků,
že se Vám fotka mého prvního piana RESONET líbí - to je ta fotografie nástroje, který byl předveden na generálním ředitelství národního podniku Nový Byt, který měl mít distribuci všech mých pozdějších výrobků. Při předvádění tohoto piana byl přítomen pan Petrof, který měl být soudcem kvality mého výrobku. Zřejmě to posoudil dobře, soudě z toho, že Nový Byt měl o distribuci výrobku zájem. Bohužel si nepamatuji cenu ani výrobní ani prodejní - to mi vypadlo z paměti. Já jsem celkem dodělal a prodal první sérii, což bylo deset stejných kusů jako je to piáno Resonet na obrázku.

Jedno piano měl zpěvák od Karla Vlacha, Rudolf Kortés - vlastně jeho žena v Praze na Petrském náměstí, jedno bylo v orchestru Karla Vlacha a další v Piešťanech na Slovensku a o dalších už nevím..

Vývoj započal v roce 1947. První "prodejné" piáno pana
Ladislava Kořána zn. RESONET z r. 1949

První výroba fa. Resonet byla v levé části budovy blatenského lihovaru


Sídlo firmy RESONET

"První výroba, ale hlavně vývoj byl umístěn v zadní části Blatenského lihovaru č.p. 314 ve dvou velkých místnostech, mohlo to být tak kolem 200 m2 plochy. Ihned jak jsem RESONET koupil, postavil jsem v ulici V Jezarkách v Blatné dřevěnou montovanou budovu (typ protektorát), do které jsem vše přestěhoval a moje provozovna nesla název RESONET.

Sídlo firmy RESONET podnikatele Ladislava Kořána


Můj švagr konstruktér Vladimír Vlček byl velice dobrý, cílevědomý a poctivý technik - co se ale obchodního talentu týkalo, to jsem musel dělat sám. Ale s tím jsem počítal - jenom ten vývoj byl mnohem delší a nákladnější, nežli jsem počítal a proto jsem chtěl prodat licenční výrobu do Canady a Australie. A tím to vlastně pro mne končilo, jelikož bolševici pro to pochopení neměli....
Již během vývoje, v prvních začátcích jsme uvažovali s Vlčkem, že piano bude vlastně jenom začátek a do budoucna jsme plánovali hlavně výrobu snímačů, kytar, basy a pedály pro tremolo, jak pro piano, tak pro kytary.
Po návštěvě Karla Vlacha v naší provozovně v Blatné, jsme si plně uvědomili, že by to všechno mohlo být úplně převratné - hlavně pravě pro orchestry jako byl Karel Vlach, který velice kladně komentoval naše snažení. Rozhodnutí, pokračovat ve vývoji snímačů a kytar, padlo již po úspěšném postavení prvního piana, které již nebylo pouze malou 4 oktávovou hračkou, kterou jsem koupil jako patent od Ing. Machálka. Ale v té době jsme byli ještě nesmírně vzdáleni nějakému konkrétnímu výrobku v tomto směru. Kdo a kdy přijímal další zaměstnance v mé firmě RESONET po mém zatčeni nevím a také do dnes nevím, kdo vlastně dále vedl celý můj podnik jako národní správce. Já jsem se o to moc nezajímal, jak jsem Vám u Vás již při osobním setkání vysvětlil a teprve Vy jste mne přivedl zpět do mé minulosti...
Myslím, že mám dokonce někde (ale kde ??) i fotku takového, již funkčně dokončeného pedálu... Podívám se po tom a když tak Vám pane Janků pošlu foto."

Tremolo RESONET


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Tablehooters

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství