Syntetizér Antares (Aktualizováno 31.1.2021)
Syntetizér Antares
Klávesnice syntezátoru "Antares"
Vzorkovací obvod
Generátor
Filtr
Zesilovač
Generátor vibráta
Generátor obálky filtru
Generátor obálky
Napáječ
Poznámka: Originál článku o syntezátorech Antares 1 a 2 „Držení palce Antaresu“, pochází pravděpodobně někdy z let 1975-79 a napsal ho autor pod značkou -elzet-. V těch letech jsem ho zkopíroval z nějakého časopisu zabývajícího se hudbou. Bohužel nepodařilo se mi dodnes zjistit z jakého. Část zde byla již na tomto webu zveřejněna a další přináším dnes jako kompletní přepis článku, který se z důvodu nečitelnosti nedal publikovat. Přečtěte si tedy další souvislosti okolo vývoje těchto nástrojů. Škoda že se je nepodařilo zavézt do výroby a bylo vyrobeno jen několik i dnes ceněných prototypů. Článek by mohl pokračovat právě vzpomínkami na výrobu těchto prototypů a dalšími souvislostmi. Doufám, že se nějaký pamětník najde (třeba i právě vývojáři těchto nástrojů či výrobce prototypů) a tuto dobu nám ještě přiblíží. Nabízím jim pomoc při zpracování článku či fotek i na základě jen zaslaných poznámek. Věřím, že autoři článku či tehdejší vydavatel bude ke zveřejnění shovívavý s ohledem na zajímavé historické informace, které by jinak zřejmě zapadly.
Zdeněk Hošek
Mnohý z našich amatérských i profesionálních „klávesových“ hudebníků sní o tom, jak „prohání svůj syntezátor. Bohužel o tom může převážně jen snít. Tento typ nástroje se totiž vyrábí pouze v tzv. devizových státech. Až potud by šlo o dost krušné konstatování, KDYBY:
… kdybychom se čirou náhodou nedozvěděli, že byl vyvinut první československý komerční syntezátor pro pódiové hraní ANTARES 1 …
… a kdybychom se nepřesvědčili, že tím vývoj nekončí a ve fázi dokončení je druhý, mnohostrannější prototyp ANTARES 2 …
Prvotní impuls pro „spuštění“ tohoto vývoje v oddělení č.3 /zvaném „nízká frekvence“/ Výzkumného ústavu rozhlasu a televize /VÚRT/ vzešel z Generálního ředitelství Československých hudebních nástrojů /ČHN/, oborového podniku se sídlem v Hradci Králové.
Při setkání s oběma tvůrci Antaresů jako bychom vklouzli do pohádky nejen technické. Na první pohled poměrem svých fyziognomií připomínají Dlouhého a Širokého – tvůrčí technický Bystrozrak je jim vrozen oběma.
Inženýru Dlouhému, s občanským jménem Michal Eben, je 26 let. Jeho koníčkem je hra na klávesové nástroje a posluchači ho znají z Trastu ing. R. Ticháčka i Volf Jazztetu.
Inženýr Široký, občanským jménem Miroslav Kašpar, má let 34 a jako koníčka fotografii.
Oba jsou absolventy fakulty elektrotechnické. Oba jsou i duchovními otci Antaresů.
Michal: Vzhledem k tomu, že jsem fakultu dokončil teprve přede dvěma lety, jsem se částečně podílel až na dokončování prvního Antaresu. K historii vývoje syntezátorů u nás měl mnohem víc co říci Mirek.
Mirek: Ve VÚRT pracuji 10 let. Zpočátku jsme vyvíjeli syntezátory ještě s elektronkami.
Ten úplně první byl velikosti zvící kredence asi 2 x 2 x 1 metr. Nato jsme s použitím tranzistorové techniky vyvinuli „Číslizvuk“, který vedle klávesnice měl 113 zdířek a odpovídající počet různobarevných kablíků s banánky, jejichž propojováním se vyhledával žádaný zvuk. To byla ještě tak zvaná klasická syntéza elektronické hudby. Čtyři prototypy, které jsme vyvinuli, stále slouží svému účelu. Jeden zůstal u nás, po jednom mají v televizi, na AMU a v Plzeňském rozhlasovém studiu.
Michal: Já občas podléhám šílenému chtíči vzít si „Číslizvuk“ na koncert – nejčastěji bývá v Parnasu. Jenže představte si muzikanta, který před každou skladbou zápasí se změtí drátů. Pro pódiové hraní „Číslizvuk“ skutečně není. Na něm se může vyřádit jen studiový hráč, který má víc času si sním pohrát.
Mirek: Jistý zvrat do našeho vývoje syntezátorů přinesl úkol oborového podniku ČHN, jenž nám zadával vyvinout jednoduchý komerční syntezátor, se kterým by se dalo normálně vystupovat při pódiové hře. Pokřtěn byl už před svým zrozením jménem Antares. My jsme si ho mezi sebou pojmenovali nepříliš obchodně „mrzáček“. Hlavní komerční požadavek zněl: jeho maloobchodní cena, při eventuálním zavedení do výroby, nesmí být vyšší než 5000,- Kč a sestaven smí být pouze z komerčních prvků a součástek domácí produkce. Lhůta vývoje Antaresu byla stanovena na 1 rok. Spolu s kolegou ing. Jaromírem Vítkem jsme ho začali vymýšlet na jaře 1978 a skutečně byl za rok hotov a předán k přezkoušení Elektrotechnickému zkušebnímu ústavu z hlediska bezpečnosti jeho provozu, tedy aby od „mrzáčka“ nikdo nedostal ránu. Síťový přívod je totiž jen dvoupramenný, bez „nuláku“.
Kdo vytvořil Antaresu ošacení?
Mirek: Já. Michal v roli muzikanta-poradce rozvrhl nejvhodnější rozmístění ovládacích prvků.
Skříňka se zdá být účelová, leč současné úrovni designu hodně vzdálená. Nebylo by lépe dotvářet prototyp za účasti výtvarníka, zvláště jde-li o vývoj komerčního výrobku?
Mirek: Na skříňku bohužel moc času z celkové lhůty nezbylo, asi jen měsíc. Tak jak jsem ji narychlo vymyslel, musela být i rychle vyrobena podle nákresů, které jsem poslal do Krnova. Od odeslání nákresů mě tenkrát už za 10 dní /!/ volali v podniku do vrátnice, kde na mě čekala paní, která nám z Krnova přivezla skříňku hotovou. Klávesnice se vyrábí v Hořovicích. Je to táž, která se v podniku Harmonika Hořovice montuje do varhan Fénix. Plošný spoj Antaresu 1 je osazen dvěma integrovanými obvody a 12 ti tranzistory z běžné produkce Tesly.
Dá se první Antares přirovnat tím, co „umí“, k obdobnému typu zahraničních výrobků?
Mirek: Vzhledem k požadavkům na nízkou prodejní cenu je tento syntezátor skutečně velmi jednoduchý a umí toho o něco méně než kupříkladu Micromoog.
Michal: Antares 2 oproti svému prvnímu jmenovci znamená velký kvalitativní skok. Je velmi dobře srovnatelný s Minimoogem a v některých parametrech – především koncepčních – ho dokonce předčí.
Nato nám oba pustí nahrávku s Antaresem 2 a je třeba poctivě přiznat, že nás zvukově i svými schopnostmi velice příjemně překvapil.
Michal: Antares 2 si poslechlo už několik lidí, kteří z hlediska své profese přicházejí se syntezátory do styku – například Jaromír Klempíř, Martin Kratochvíl, odborníci z televize – a všichni byli jeho výkonem stejně překvapeni. Z překvapení nevycházejí ani tehdy, když se jim oznámí jeho předběžná maloobchodní cena: 15000,- Kč. Pro srovnání Micromoog stojí kolem 600 $ a Minimoog asi 1400 $. Jen nás trochu mrzí, že zatím není jasno, zda se Antaresy budou vyrábět či ne. Martin Kratochvíl nám ze žertu řekl, ať je děláme ve vlastní režii, že:
„Za rok bude lyžovačka v alpách a tlustý cigára“. Na to, jestli se s výrobou bude něco dělat, byste se museli zeptat přímo objednavatele výzkumu, tedy ČHN.
Určitě se zeptáme.
xxx
Zároveň s posledními slovy Michala jsme vytáčeli číslo telefonu Martina Kratochvíla.
Měli jsme štěstí, byl doma.
Ahoj Martině. Právě besedujeme s tvůrci syntezátorů Antares, kteří tvrdí, že jsi jejich obdivovatelem.
… Michal s Mirkem mi připadají být velice šikovní, vědí, co se děje ve světě, dovedou eklekticky vybrat to dobré ze všech stran. Antares 2 je skutečně velmi dobrý. Kdybych neměl žádný syntezátor, tak bych si ho okamžitě kopil: Jeho cena se mi zdá šíleně nízká. Myslím, že by se mělo využít možností, které se tu nabízejí, už z hlediska toho, že by se Antaresy dal zásobit nejen trh zemí RVHP, kde by šly 100%ně „na dračku“. Jedu teď na seminář o elektronických hudebních nástrojích do Kraslic, tak tam o tomhle také budu referovat.
K čemu bys přirovnal Antares 2 po technické stránce?
Řekl bych, že je přinejmenším tak dobrý jako ARP 2600, spíš ještě o něco lepší. Má ten hezký teplý „dřevěný“ Moogův filtr a několik jiných věcí, které ARP nemá.
Kolik stojí ARP venku?
Kolem 2500 $.
A srovnání s Minimoogem?
Tak to Antares 2 je určitě lepší.
Takže tě v Hradci Králové mohou propagačně vyfotit při hře na něj?
/smích/ Když zahájí výrobu, takže beze všeho!
xxx
Jak jste při vývoji syntezátoru postupovali?
Mirek: Čerpali jsme odkud se dalo – z literatury, schémat, okoukáváním hotových výrobků … To vše jsme pak kombinovali a přidávali k tomu i něco ze svých hlav. Princip funkce syntezátoru se nový vymyslet nedá. Ten je u všech výrobků stejný. Prakticky všechny firmy používají napěťoví řízení a filtr pana Mooga. Odlišnosti jsou v různých „příkrasách“ obměnách základních obvodů, které se projevují odlišnými zvukovými charakteristikami různých nástrojů.
A jak vypadá sama praxe vývojového procesu?
Mirek: Po vykoumání obvodů je realizujeme do tvarů, zvaných „fuš“, neboli „vrabčí hnízdo“, jímž se ověřuje opodstatněnost jejich existence a vychytávají se jim mouchy. Máloco ale funguje napoprvé, a když ano, tak většinou špatně. Každý obvod se musí „uchodit“, tedy „donutit“ k požadované činnosti. Pak se na něj namaluje „tirák“ /plošný spoj/ s vyznačením rozložení součástek, nakreslí se celkové schéma a rozpiska. Podle těchto údajů dá všechno dohromady dílna, ze které nám přicházejí osazené „tiráky. Nad nimi se zase trápíme a provádíme eventuální změny, které vedou k obnovení celého procesu. Opakovat se to takhle může i vícekrát k velkému nadšení všech zúčastněných, ale konec vždy všechno bolavé napraví. Zároveň s elektrickou částí musíme vymýšlet i mechanickou.
Jaké bude osazení aktivními prvky Antaresu 2 ?
Mirek: přes 70 tranzistorů a 10 integrovaných obvodů na šesti plošných spojích.
Čím se Antares 2 liší od Minimoogu?
Mirek: Antares 2 má v sobě například vylepšení, spočívající v plynulé řiditelnosti šířky obdélníkových impulzů, kterou lze u Minimoogů měnit jen skokově. Tento „obdélník“ lze dál řídit ještě generátorem obálky a dá se s ním „vibrovat“ a provádět různá kouzla. Antares 2 má navíc vzorkovaný obvod, což je nahodilé vytváření tónů s pravidelným trváním. Náhodně se může měnit i barva zvuku. Výhodou je i možnost spojení Antaresu 2 s digitálním sequencerem firmy Oberheim a to znamená, že lze využít paměťového záznamu hudebního motivu pro jeho vícenásobné opakování. Antares 2 lze s pomocí jednoduchých přídavných prvků napojit i na jiné syntezátory.
Michal: Já jsem vymyslel i některé drobnosti v ovládání tónů, které jsem zatím nikde neviděl. Například glissando u západních výrobků může být buď vypnuto, nebo zapnuto. My našemu syntezátoru dali tlačítko, kterým lze uvolnit glissando i jen mžikově. Konečně obdobným vylepšením je zajištění možnosti trvání tónů i po puštění klávesy tak, že si sešlápnutím šlapky vybereš z řady tónů jen ty, které budeš chtít nechat znít.
Jaké bude řešení vnějšího vzhledu Antaresu 2 ?
Michal: Návrh ovládacího panelu jsem udělal až po konzultacích s Martinem Kratochvílem z toho důvodu, aby se vytvořilo co nejvhodnější pojmenování, označení a rozmístění všech 56 ovládacích prvků, aby hudebníci, mající již své syntezátorové zkušenosti, netrpěli u Antaresu pocitem ztráty orientace. Bedýnku budeme muset vymyslet asi zase sami.
Jakým směrem by se mohl ubírat váš případný další vývoj v oboru syntézy zvuku?
Mirek: Pokud bychom dostali takový úkol, tak by nebyl problém připravit pro výrobní závod prototyp digitálního sequenceru a nakonec by nebylo ani nijak zvlášť obtížné vyvinout syntezátor, který by byl na úrovni dnes špičkového Oberheima.
xxx
Ze závěru výzkumné zprávy o Antaresu 2. Syntezátor Antares 2 je postaven výhradně z československých součástek, svými parametry se však řadí na úroveň předních světových výrobků této kategorie a mohl by se tak stát výrazným přínosem pro tvorbu a interpretaci moderní hudby.
xxx
Zde řečené a uvedené by se mohlo a mělo stát slovem do pranice mezi potřebami a zájmy hudebníků i vývozců na jedné straně a organizačními schopnostmi spolu s nejen teoretickým pochopením světových vývojových trendů u našich výrobců na straně druhé.
Kromě toho se tu přímo nabízí možnost dokázat sobě i světu, že um a schopnosti vývoje československého elektronického spotřebního průmyslu jsou na vysoké úrovni, rozhodně vyšší, než jakou se prokazuje dnes.
Teď už tedy záleží na výrobním podniku, zda se Antaresy objeví ve výkladních skříních našich i zahraničních obvodů. Kdyby k tomu nemělo brzy dojít, pak by se na smutném konstatování z úvodu článku nic nezměnilo. A to by snad byla škoda. Takže – ať Antaresy 1 a 2 nezhynou a ať žije Antares 3 ? -elzet-
Pro Czechkeys dle původního článku upravil Zdeněk Hošek
Komentáře
Okomentovat