Kawai K5000S a K5000W


Kawai K5000S a K5000W (1996 - 1999)



Jednoho dne jsem učinil pevné rozhodnutí, že si koupím zase nějaký analogový syntezátor, nebo aspoň něco, co má analogové filtry. Jak pevné rozhodnutí to bylo, je patrné z výsledku, náhodou se objevil k prodeji tento aditivní křižník a bylo to jasné, koupil jsem ho, ačkoliv nic digitálnějšího snad ani nemůže existovat :o).
Další moje rozhodnutí padlo v březnu 2013 a to, že potřebuji univerzálnější nástroj pro občasné použití i na pódiu a tak byl K5000S vyměněn za K5000W, o kterém se trochu více zmíním níže.

Nástroje řady K5000 byly uvedeny na trh v roce 1996, kdy firma představila model K5000W, workstation s aditivní syntézou, který byl evolucí aditivního syntezátoru K5 uvedeného tušímže roku 1987. O něco později přibyly dvě další verze: K5000S, kde "S" znamená syntezátor a modul K5000R (Rack). Zatímco K5000W měl zabudovaný sekvencer a dvě banky reálných zvuků na bázi samplovaných vzorků navíc, K5000S měl zase sadu real-time ovladačů a arpeggiátor (ten měl i K5000R). Real-time ovladače pro K5000W a K5000R bylo možno zakoupit v podobě krabičky nazvané Macrocontrol Box.
Firma Kawai všechny modely stáhla z trhu roku 1999 a ve výrobě syntezátorů bohužel nepokračuje.

Tělo nástroje je kovové kromě bočnic, které jsou vylisovány z plastu tmavě modré barvy a působí celkem křehce. Klaviatura je na omak solidní, velmi příjemná, polovyvážená s channel aftertouchem.
Čelnímu panelu vévodí grafický display s pobledlým podsvícením. Jeho čitelnost je na hraně, ale pracovat se s tím dá. Nástroj se ovládá tlačítky a veškeré hodnoty se do něj zadávají kolečkem. Vlevo od displaye je již zmíněný shluk potenciometrů pro ovládání parametrů zvuku a arpeggiatoru (viz foto), dále dva tahové potenciometry pro ovládání hlasitosti (celkové a individuálních výstupů), obligátní kolečko ohýbání tónu, dvě programovatelná tlačítka, tlačítko pro spínání portamenta, kolečko modulace a FDD mechanika. Zepředu mírně vyčnívá 6,3 mm jack pro sluchátka.
Zadní panel nástroje obsahuje MIDI trio, čtyři audio výstupy, čtyři vstupy pro pedály, zástrčku pro síťový kabel a vypínač.


Jak to pracuje? Před popisem vlastní aditivní syntézy (vlastně vylepšené aditivní syntézy, neboť K5000 je výrobcem označen za Advanced Additive Synthesizer) je třeba zmínit, že nástroj samozřejmě umí pracovat i s klasickou subtraktivní syntézou a že umí oba typy kombinovat.
Zvuk (Single Patch) se může skládat až z šesti komponentů (řekněme oscilátorů, zde jsou však nazývány "Sources") a každý z nich může být tvořen buď aditivní nebo subtraktivní syntézou. Pro práci se subtraktivní syntézou je v ROM nástroje 120 vzorků různých náběhů či cyklických vln. Nenajdete tu však žádný reálný zvuk jako kompletní multisampl. Dále je tu nastavení obálek ladění, hlasitosti a filtru, LFO, portamenta, nastavení modulací, výšky tónu atd. Filtr je účinný s rezonancí v 7 stupních ale je velmi citlivý a má sklony k samooscilaci již od druhého stupně rezonance. Všechny tyto funkce lze použít také pro zvuky vytvořené aditivní syntézou.
Princip aditivní syntézy lze zjednodušeně chápat jako přidávání hlasitosti sinusovek různých výšek, podobně jako u Hammondových varhan, avšak místo 9 harmonických jich máte pro každý oscilátor (Source) k dispozici 64 a to buď prvních 64 (nižších), nebo 64 vyšších a to ve 128 úrovních pro každou harmonickou. Pokud byste chtěli použít všech 128 harmonických, je nutno použít dva oscilátory (Sources). Tady však možnosti nástroje zdaleka nekončí, pro každou harmonickou je k dispozici vlastní obálka hlasitosti s možností zacyklení. Editace úrovně i obálek je samozřejmě možná pro každou harmonickou zvlášť, avšak pro usnadnění práce je možná i editace po skupinách a to: Všechny, Oktávy, Kvinty, Sudé, Liché, Nižší (Dark), Vyšší (Bright). Dále je zde k dispozici mód Morf, kdy se v čase mění nastavení čtyři "snímky", tedy nastavení jednotlivých harmonických. Dvě prostřední nastavení je možno zacyklovat.
Další skvělou vychytávkou je formantový filtr (výrobce jej popisuje jako 128 pásmový ekvalizér), který je možno řídit obálkou a vlastním LFO.
Dále je možné takto vytvořený zvuk upravovat subtraktivně, tedy pomocí běžných obálek, filtru a LFO a samozřejmě lze mnoho parametrů modulovat různými ovladači.
Jak už jsem zmiňoval, jednotlivý zvuk (Single Patch) může být sestaven až ze šesti výše popsaných komponent.
Následuje efektová jednotka, která nabízí čtyři "algoritmy", tedy čtyři různá schémata zapojení jednotlivých efektů do série nebo paralelně. K dispozici jsou čtyři různé efekty současně, plus reverb a grafický ekvalizér. Efekty umí obligátní chorusy, flangery, phasery, delaye, distortiony, leslie a každý má možnost individuálního nastavení několika parametrů. Mně připadá efektová jednotka slušná...
Nastavení efektové jednotky se ukládá do paměti s každým Single Patch. Těchto se do paměti vejde až 2 X 128 (banky A a D), po dokoupení expanze máte k dispozici jednu banku s až 128 zvuky navíc. Celkový počet uložených zvuků je ale závislý na jejich komplexnosti, velikost jedné banky je omezena na 132 kB.
Komu by tyto možnosti připadaly málo, má k dispozici režim Multi, který dokáže namíchat až 4 Single zvuky a nastavení efektové jednotky (to musí být upraveno, k dispozici je stále "jen" to, co je popsáno výše). Nástroj je čtyřnásobně multitimbrální a polyfonie je 32 hlasů.

Jak to hraje? Podle popisu výše je zřejmé, že nástroj vyniká v simulaci Hammondových varhan (a vlastně jakýchkoliv varhanních zvuků), je skvělý na nejrůznější textury a plochy, kovové a cinkavé zvuky, hezky si poradí se simulací elektrických pian (včetně skvělé simulace známého zvuku piana z Yamahy DX-7), nicméně dobře si poradí se syntetickými smyčci, brassy, basovými zvuky a nejrůznějšími zvukovými efekty. Názory na zvuk K5000 se velmi různí, podle jedněch je studený, podle jiných skvěle emuluje i zvuky z analogových nástrojů. K nástroji mi bývalý majitel poslal spoustu bank se zvuky a já je teď postupně cpu do mašiny a zkouším. Musím říct, že pravdu mají obě skupiny uživatelů, kromě kovově a ledově chladných zvuků je zde spousta emulací analogů (např. různé Oberheimovské dechy) a mně nepřipadají vůbec špatné. Zvukově je velmi tvárný, nicméně asi by nebylo úplně vhodné mít K5000 jako jediný syntezátor.
Pro lepší představu přikládám níže několik ukázek z Youtube.

Ukládání dat (Single Patch, Single Bank, Multi Bank, Arpeggio) se děje na 2HD disketu (bohužel), nebo taky přes MIDI výpisem paměti. V roce 1996 holt nebylo USB, které by nástroji pomohlo nejen pro přenos dat ale i pro spolupráci s některým SW editorem.

Kawai K5000W se od svého bratra liší absencí knobů a knoflíků nad kolečky a také absencí arpeggiátoru. Naproti tomu nabízí dvě banky samplovaných zvuků (jedna je GM kompatibilní, ve druhé je 40 pozic programovatelných), dále pak 40stopým (!) sekvencerem a druhým MIDI triem. Samplované zvuky jsou průměrné kvality, ale je tady potenciál k vývoji. Jakmile se mi povede naprogramovat nějaké zvuky, dám sem demo, neboť všechna dema K5K, která jsem dosud našel, představují aditivní syntézu.
Onen 40 stopý sekvencer má jednu zvláštní funkci a to Auto Phrase Generator. Je pro ní vyčleněno 8 stop sekvenceru a funguje tak, že podle vámi zadané stopy doplní vaši skladbu jedním z předprogramovaných doprovodů včetně bicích. Každý doprovod má 6 variant a je možno přidávat až 6 výplní a breaků. Předpokládám, že se jedná většinou o doprovody z Kawai Z-1000. Nevýhodou této bezesporu zajímavé funkce je, že doprovody (nejspíš) nelze používat v reálném čase, tedy ani poslechnout, jak výsledek bude vypadat.
Jak již bylo uvedeno výše, k nástroji lze připojit Macrocontrol pro doplnění knoby, nebo lze některé z jejich funkcí ovládat na displeji a enkodérem. Já si myslím, že výrobce neměl šetřit a na panelu nechat alespoň ony čtyři volně programovatelné knoby a také arpeggiátor.

Nástroje řady K5000 se občas objeví k mání v Německu a jejich cena začíná růst. Určitě na tom má podíl fakt, že takto rozvinutou aditivní syntézu nenabízí žádný jiný komerčně dostupný hardware a jelikož klávesové verze mají opravdu vydařenou klaviaturu, jde o spojení skvělého ovladače a unikátního zvukového doplňku. Mnoho uživatelů K5000 vzdalo kvůli složitosti programování (Single Patch má přes 1000 nastavitelných parametrů), ale asi si začínají hledat cestu k fajnšmekrům, kteří jeho vlastnosti ocení.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Tablehooters

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství