GEM Genesys Pro S


GEM Genesys Pro S (2005 - 2008)


Na konci roku 2002 uvedla italská firma Generalmusic nejvyšší a také nejvýkonnější workstation Genesys. Nástroj byl vlastně evolucí arranger keyboardů řady WK (firmware je velmi podobný) s řadou rozšíření a nových možností. Nástroj to byl ohromný, vážil přes 26 kilo, což je u kláves s pětioktávovou klaviaturou opravdu úctyhodné. Genesys byl na svou dobu skvěle vybavený: Přes 1300 továrních zvuků, 800 uživatelských, 256 továrních a 256 uživatelských performancí, 256 továrních + 64 uživatelských stylů, vokální harmonizér, přehrávač SMF, Mp3, Waw, audio CD, 32-stopý sekvencér s 250 000 změnami a možností záznamu audiostopy na HD, vypalovačka CD, sampler a spousta dalších funkcí. Pro úplnou představu doporučuji přečíst si kompletní recenzi, kterou napsal Daniel Forró pro Muzikus (zde). Při popisu svého nástroje se budu zabývat hlavně odlišnostmi od základní verze.
Genesys byl vyráběn v celé řadě verzí. Od původní amplifikované verze byl odvozen model Pro bez reproduktorů s váhou zredukovanou na "pouhých" 19 kilo, dále verze Ensemble s 88 klávesami ve skříni digitálního pianina a verze Grand Ensemble v podobě krátkého křídla. Původní verze Genesysu se také prodávala pod značkou Solton SG-1 a údajně měla zvuky a rytmy optimalizované pro německý trh. Později přibyl modul Genesys XP, orientální verze Pro Oriental s jinou bankou zvuků a rytmů a nové modely Genesys S a Genesys Pro S. Od starších modelů se lišily zejména možností ovládání harddisku až do 40 GB, byla zvětšena RAM nástroje o 32 MB nových vzorků (vše, co nástroj používá, se nahrává do RAM) a také o 32 MB pro samply (původní Genesys měl jen 8 MB). Zvýšil se počet předprogramovaných zvuků na cca. 1500 čímž ubylo uživatelských pozic (stále je jich více než dost). Genesys Pro S dostal bůhvíproč místo obligátních modulačních koleček joystick na způsob nástrojů Korg.
Vyobrazený a níže popsaný nástroj představuje úplně poslední generaci profesionálního náčiní značky Generalmusic. Firma roku 2008 bohužel zkrachovala, údajně v důsledku světové hospodářské krize. K jeho pořízení mě vedla nutnost zredukovat arzenál, zvědavost a také náklonnost k nástrojům této značky. Už jednou v minulosti jsem měl možnost tento nástroj získat, z výměny ale sešlo a tak na druhý pokus byl nástroj koupen v Polsku za cenu ne zrovna lidovou, avšak přeci jen zlomkovou proti té původní, přes displej ještě byla fólie a nástroj nebyl nikdy používán. Na Genesysu se podepsala doprava spediční službou, takže bylo nejprve nutno provést klempířské a lakýrnické práce. Dále bylo nutno vyměnit mrtvou baterii, která udržuje obsah RAM nástroje po dobu cca. 1 týdne. Ještě dnes se dá sehnat náhradní baterie tohoto typu v Německu, ale to by člověk nesměl být Čech a tak jsem původní baterii nahradil třemi 2500 mAh NiMh články v držáku (viz fotograii níže). Teď je už vše hotovo a tak bylo možno nástroj řádně vyzkoušet.


Kvalita zvuku, funkcí:
Jak je u firmy zvykem, nástroj pracuje vždy v režimu Performance, kdy pro pravou ruku je možno použít až 6 jednotlivých zvuků a pro levou dva. Zvuk v tomto režimu lze obohatit efekty z jednotky A, která obsahuje banku reverbů a druhou banku modulačních efektů, dále se nabízí 3D efekt (cosi jakou Surround, moc pěkné na sbory a syntezátorové textury), bass booster. Jak psal D. Forró, zvuky jsou opravdu povedené, zejména simulace "živých" nástrojů. Nenalezl jsem zde jedinou kategorii zvuků, kde bych si nevybral, ať už se jedná o piana, varhany, dechy, vokály, kytar, basy, saxofony, klarinety, flétny, bicí, perkuse, smyčce, syntetické plochy i leady a já nevím co ještě. V nástroji je spousta vzorků i hotových zvuků z předchozích modelů, já jsem zde ke své radosti nalezl většinu svých oblíbených zvuků z nástrojů řady S. Nástroj navíc nabízí poměrně slušně vybavenou sekci syntezátoru: Každý jednotlivý zvuk může být tvořen až šesti oscilátory a to ve třech vrstvách (zvaných Layer) po dvou. Každá vrstva může být tvořena podle jednoho ze šesti algoritmů lišících se různým zapojením filtrů a obálek. Je to podoné algoritmům v nástrojích Roland, avšak GEM nenabízí možnost zapojení kruhové modulace ani boosteru. Obálky mohou mít až 8 segmentů a ovládají Amplitude Key On, Amplitude Key Off, filtr, ladění a panorama. Filtry jsou rezonanční a lze je v závislosti na použitém algoritmu zapojovat v sérii nebo pro každý oscilátor zvlášť. Každá vrsva má svůj LFO, kterému lze přiřadit obvyklou modulaci ladění, hlasitosti či filtru a lze jej ovládat aftertouchem, stejnějako veškeré ostatní modulační funkce. Zde bych vybočil a zmínil se o jednom nedostatku nástroje: Modulační joystick ovládá jen vibráto a to v obou směrech stejně. Buď jsem ještě nenašel způsob, jak mu nadefinovat jinou funkci, nebo zde GEM nevyužil hardwarové možnosti nástroje. Joystick se ze všech poloh vrací na prostředek. Bicí sady v nástroji se zobrazují se symbolem pro Patch, což u GEMu znamená zvuk složený z více zvuků a konečně jsem nalezl způsob, jak je editovat, takže mohu smazat jeden z domělých nedostatků nástroje!
Při editaci zvuku jsem objevil několik chyb ve firmware nástroje: V některých oknech se umlčená vrstva zobrazuje jako hrající a v některých oknech ukazuje nastavení hodnot nesmysly. Pokud najedete na takový nesmysl kurzorem, zobrazí se správná hodnota. Nemá to naštěstí žádný vliv na funkci živočicháře.
Sampler umožňuje složení multisamplu až z 32 jednotlivých vzorků (původní verze jen 16). Vzorky mohou být buď importovány v některém z běžných formátů, nebo také nahrány přímo z linkového či mikrofonního vstupu nástroje. Sampler nabízí všechny základní funkce pro tvorbu smyček, normalizaci úrovně, odstřihávání přebytečných částí a tvorbu multisamplu. Multisampl může být poté použit jako kterýkoliv jiný vzorek v nástroji. Použití sampleru by se mohlo zdát téměř nemožné, pokud si uvědomíme, že zadávání hodnot se děje metodou krok za krokem tlačítky, nebo jog-dialem a nástroj zobrazuje polohu smyčky v jednotkách vzorků (tzn. 44100 vzorků za sekundu při vzorkovací frekvenci stejné jako u audio CD). U delších vzorků je hledání smyčky tímto způsobem nemyslitelné, neboť by bylo takto nutno projít i desítky tisíc kroků. Naštěstí je možnost použít PC klávesnici i pro zadání hodnoy parametrů (je nutné vždy znovu zapínat Num Lock).
Efektové jednotky jsou v nástroji dvě a každá umožňuje použití jednoho z reverbů a jednoho z modulačních efektů (některé kombinují dva efekty současně, např. chorus a delay). Jedna jednotka slouží pro zvuky hrané z klaviatury a druhá pro doprovodnou jednotku nebo sekvencer. Efekty nejsou nejsilnější stránkou nástroje, dají se programovat jen pár parametry, ale díky tomu, že zvuky hrají skvěle i bez efektů to nepovažuji za větší vadu. Nástroj má také dva individuální výstupy, díky kterým lze použít i externí DSP.
Doprovodná jednotka je osmistopá a každý doprovod má 4 předehry, 4 variace, 4 přechody a 4 dohry. Nabízí se mnoho možností prstokladu od ovládání akordů jediným prstem až po tzv. Inverse Bass, kdy malíčkem ovládáte to, co má hrát basa a zbytkem prstů ostatní nástroje v aranži. Nechybí ani možnost manuální hry basů. Doprovody jsou skvěle naaranžované a samosebou plně programovatelné. Nezvyklé pro mě je, že při zapnutí doprovodné jednotky do režimu Accompaniment Split se automaticky zapne i levý part presetu a děje se to i při každé změně presetu pro pravou ruku a v takovém případě je nutno korigovat hlasitost příslušným potenciometrem. Další patrně softwarová chyba je, že u několika doprovodů některé jeho části reagují na Sustain pedál.
Sekvencer má 32 stop, umožňuje i editaci a ukládání SMF souborů včetně textů, což lze velmi usnadnit připojením standardní PC klávesnice do nástroje. Přehrávač songů zvládne také jiné formáty dat, stejně jako obvyklé audio formáty jako CD audio, waw a Mp3 i s textem. Texty a akordy je možno zobrazovat jak na displeji nástroje, tak i na připojeném monitoru.
Vokální harmonizér má vlastní reverb, delay, ekvalizér a kompresor, umí přidat až 4 hlasy k Vašemu zpěvu. K nástroji byl dodáván mikrofon LEM kvalitativně dostačující k běžné produkci.
Celkový zvuk nástroje je mohutný, čistý s dostatkem (dle potřeby i přebytkem) basů (i rezonance filtrů jde do hloubek na rozdíl od typu S Turbo).
Čtyři programovatelné pady mohou zastávat mnoho různých funkcí počínaje určením tempa poklepáním až po printscreen toho, co je aktuálně na displeji. Na rozdíl od Yamah ale nejdou použít pro přehrávání hudebních smyček.
Nástroj umožňuje uložení až 1024 kompletních nastavení do uživatelských pamětí.
Výrobce uvádí, že nástroj disponuje 64-hlasou polyfonií, což bylo omluvitelné u původní verze z roku 2002, bohužel však nebyla zvýšena ani u pozdějších verzí. Částečnou omluvou je fakt, že sekvencer a zřejmě i doprovodná jednotka mají vlastní tónový generátor s dalšími 64 tóny polyfonie a tak se nestává, že by si nástroj kradl hlasy (jedině při složité hře na zvuk o více generátorech se sešlápnutým pedálem).


Ovládání a hardware

Obal modelu PRO je plechový s bočnicemi z jakési dřevotřísky, je nastříkán na stříbrno s černými popisky. Zpracování je trochu kutilské, ale profesionální nástroj holt není na parádu.
Nástroji vévodí veliký černobílý displej, na němž probíhá většina komunikace s uživatelem. Dalším výrazným prvkem jsou tahové potenciometry v levé části, sloužící jako mixážní pult. Bohužel, stejně jako joystick nejsou programovatelné. Ovládání nástroje je pohodlné a přehledné, je ovšem potřeba si na nástroj zvyknout, což ale platí i o každém jiném.
Další moje výtka patří absenci numerické klávesnice. Všechny hodnoty je nutno zadávad jog-dial kolečkem nebo klávesami Inc/Dec. Avšak, jak jsem uvedl výše, naštěstí lze hodnoty zadat z PC klávesnice připojené přes PS/2 (redukce z USB nefungují). Klávesnicí je rovněž možno ovládat kurzor šipkami, funguje i Enter a Escape a další funkce.
Radost mi udělala klaviatura, jedná se o kvalitní polovyváženou klaviaturu Fatar (jak jinak) s channel aftertouchem.
Ukládání dat se děje na disketu, interní HD (v mém kusu je 30 GB, i když výrobce uvádí 20 GB), nebo je lze vypálit na CD. Za příplatek bylo možno pořídit SCSI rozhraní a firma Musitronics nabízela i USB port, který výrobce jaksi opomněl do nástroje zabudovat (alespoň verze S by jej měla již mít povinně).
Konektivita nástroje je jinak slušná: 2 X MIDI trio, 2 X Line/Mic In, 2 X hlavní výstup, 2 individuální výstupy, 2 sluchátkové výstupy, 3 pedály, Volume pedál, videovýstup pro karaoke, vstup pro PC klávesnici a sériový port.

Spolehlivost, design, servis,

Nástroj mám přesně týden, takže hodnocení spolehlivosti by opravdu nebylo objektivní. Každopádně je poměrně robustní, když přežil zacházení dopravní společnosti (odnesly to bočnice a geometrie celého nástroje, cž šlo bohudíky opravit). Technicky vzato se mu nestalo nic, takže asi něco vydrží.
Použité komponenty se zdají o mnoho kvalitnější než to, co se nachází na nových japonských klávesách (plakal jsem např. u Juna G)
Design je čistě účelový, takže mně se velice líbí, ačkoliv zrovna toto bude jistě téma na polemiku.
Servis je asi pasé vzhledem k tomu, že firma Generalmusic zanikla. Každopádně je v nástroji použito mnoho běžných komponentů (HD, diskové jednotky atd.) a v Německu existuje firma prodávající náhradní díly na nástroje GEM

Klady

Velmi univerzální nástroj, skvělý celkový zvuk i jednotlivé zvuky, klaviatura, dvojí MIDI rozhraní, doprovodná jednotka, možnosti syntezátoru, přehrává všechny nejběžnější audio formáty, celkové vybavení a možnosti nástroje, vokální harmonizér, individuální výstupy pro použití externích efektů, video výstup pro větší monitor, vstup pro PC klávesnici s možností poměrně komplexního ovládání nástroje.

Zápory

Slabší efektové jednotky, nemožnost programovat modulaci u joysticku a tahové potenciometry, absence numerické klávesnice (ale lze pohodlně řešit PC klávesnicí), chybí USB port (lze koupit u Musitronics v Německu), nedoladěný firmware (ač používám poslední dostupnou verzi).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Tablehooters

Petrof Pastorale B50