Yamaha PSR-520 a další

Keyboard Portatone Yamaha PSR-520


Úvodem jen pár slov: Asi každý z nás přišel do styku s některým z nástrojů Yamaha PSR, tedy domácích a poloprofesionálních "samohrajek". Pro mě je to pak zejména vzpomínka na PSR-540, nástroj o dvě generace mladší, než níže popsaný. Začínal jsem s ním v kapele bez nejmenších znalostí o všem, co mi později ukázala práce se syntezátory a samplery a v době, kdy jsem jej pořídil (rok 2000) jsem si myslel, že to hraje skoro dokonale. Nástrojům Yamaha této řady nelze upřít, že ve své třídě vytvořily jakýsi standard, co by měla takováto samohrajka umět a jak by měla asi hrát. I z tohoto důvodu sem zařazuji tento článek napsaný p. Hoškem a děkuji za něj.

Tento nástroj vyráběný firmou Yamaha kolem roku1995, je jedním z celé škály různě vybavených nástrojů od typu PSR-2 až do PSR-6700 (detailně na Wikipedii). Lze říci že tento nástroj je již zvukově nad průměrem podobných nástrojů. Stejně vybavený je i typ PSR-620, který ale navíc obsahuje disketovou jednotku pro načítání souborů typu .MID. Disketová jednotka se navíc dnes zdařile nahrazuje USB čtečkou pro přehrávání MIDI souborů. Jelikož vlastním ale nástroj bez čtečky, nezbývá než pro přehrávání MIDI souborů v tomto nástroji použít notebook např. s programem Optimizer a přes MIDI vstupy takto nástroj ovládat. V případě profesionálních MIDI souborů jsou zvuky excelentní. Současně lze použít nástroj jako MIDI klávesnici pro ovládání vst instrumentů(např. emulace varhan B4), což bylo prakticky odzkoušeno. Nástroj obsahuje na hlavním panelu též zásuvku pro připojení cartridge s nahranými soubory. Bohužel tyto karty se dnes již obtížně shánějí.
Tento nástroj jsem získal ve stavu vraku, kdy byly zničeny téměř všechny klávesy a poškozený korpus. Naštěstí další díly včetně elektroniky zůstaly " téměř" nepoškozeny a tak jsem se pustil do náročné rekonstrukce spočívající v náhradě kláves, výměně spínačů kláves, tlačítek, opravě plastového korpusu a dalších drobných úprav. Bohužel se nevyplatilo kupovat nové náhradní klávesy a tak jsem zakoupil vrak podobného nástroje a díly použil k rekonstrukci. Řada PSR a možná i podobné řady používají naštěstí stejný systém plastových kláves a tak lze provézt jednoduchou náhradu. Bohužel horší je to již s náhradou spínacího systému, neboť tento nástroj disponuje úhozovou (rychlostní) dynamikou a proto je systém kontaktů zdvojený. Jak tento systém funguje? Při stisku klávesy je sepnut nejprve jeden kontakt a následně s nepatrným časovým zpožděním daným rychlostí stisku druhý kontakt. Rozdíl sepnutí je dán rozdílnou výškou plošky na klávese. Rozdíl časových hodnot vyhodnocuje vlastní procesor umístěný přímo u klaviatury a signál je po sběrnici zasílán dále ke zpracování do centrálního procesoru. Zabývat se zde funkcí jednotlivých obvodů nástroje asi nemá smysl, neboť se jedná o obvody tak složité a s vysokou hustotou integrace , jejichž význam laik nemůže domyslet. Pro představu uvádím blokové schéma nástroje.
Zajímavé je též, že téměř celý nástroj je provedený z plastu a kov se vyskytuje pouze v případě krytu centrální jednotky, chladiče výkonového zesilovače a spojovacích šroubů, opomeneme-li elektronické součástky, reproduktory a vodiče.
Jelikož byl poškozený i spínací systém nástroje, nezbývalo než zakoupit originální díly u specializované firmy. Dnešní spínací systémy klávesových nástrojů jsou již řešeny trochu odlišněji než klasické, kdy se používaly nejprve pérové svazky, následně drátové kontakty a sběrnice. Dnes výrobci řeší spínací systém pomocí gumového tlačítka s uhlíkovým válečkem, který při stisku sepne několik plošek na plošném spoji. I takto provedený systém ale vyžaduje po určité době údržbu, která spočívá v rozebrání a vyčištění kontaktů plošek. V mém případě byly bohužel některé spínače utržené a tak nezbývalo než zakoupit nové. Bohužel cena spínacího systému i jen pro jednu oktávu není zanedbatelná. Skutečného fandu elektronických nástrojů ale ani toto nemůže odradit a tak jsem pokračoval v rekonstrukci. Pokud postoupíme dále, pak v nástroji jsou pouze tři hlavní osazené desky, kdy na jedné oboustranné jsou obvody centrálního procesoru, tónového generátoru vč. efektových jednotek, pamětí PROM, ovládání MIDI, zdroje apod., na druhé pak předzesilovače a stereo výkonový zesilovač s chladičem. Nástroj též obsahuje podsvícený LCD display a regulátor hlasitosti. K nastavení slouží nízkozdvižná mžiková tlačítka a rotační enkodér pro výběr různých parametrů při nastavování. I tyto součástky bylo nakonec nutné vyměnit, neboť např. některé spínače již nespínaly a enkodér byl nespolehlivý. Reprodukci zajišťují dva reproduktory jejichž výkon je pro domácí produkci dostatečný. Pro externí zesilovač jsou k dispozici stereo výstupy, které jsou zapojeny před výkonový zesilovač. Lze též použít výstup na sluchátka, kdy se automaticky odpojí vnitřní reproduktory. Co se týče ovládacích tlačítek tak ta jsou plastová a mohla být větší či barevně odlišena jak je tomu ostatně již u nových řad nástrojů. Rovněž použití LED je pro komunikaci sporadické. Hlavním zobrazovacím prvkem je zde naopak velký LCD display, dnes již samozřejmě překonaný, ale s přehledem zobrazující požadované funkce. Pro pochopení všech funkcí nástroje je nezbytný ovládací manuál, který jsem získal bohužel jen anglický či německý z webu a dalo to chvilku práce pochopit jednotlivé funkce např. při ukládání parametrů do bank, výběru a nastavení efektů, nahrávání a zadávání dalších parametrů. Český tedy stále hledám. V dnešní době chybí připojení k USB což je nahraditelné běžně dostupným převodníkem MIDI-USB. Dále chybí uchycovací šrouby v dolní desce pro přišroubování do panelu, což ovšem není problém dodělat. Jinak na svoje stáří vše funguje jak má. Pro napájení lze použít stabilizovaný zdroj s výstupem napětí 10-12V/1,5A, originální typ PA-5.
Co se týče zvukových vlastností nástroje tak zvuky jsou jistě poplatné době (AWM syntéza). Dobré jsou některé varhanní a smyčcové sekce, které se dají dále upravit efekty hall a chorus, čímž zvuk získává na atraktivnosti. Rovněž výběr stylů je dostatečný s možností různých variací. Výhodou je rovněž množství různých efektů a možnost uložit nastavené zvuky do bank a tyto pak jednoduše vyvolávat při hře. Některé ukázky hry na tento nástroj lze nalézt na webu, kdy zruční hráči dokáží vykouzlit skutečně nádherné melodie. Dnes je tedy nástroj opět plně funkční a já se chystám na další bližší seznámení s jeho vlastnostmi.
Technické údaje:
Klávesový rozsah: 5 oktáv, 61 kláves s rozsahem C1-c6, dynamická klávesnice
Napájení: vnitřní baterie nebo externí napáječ 220 V/10-12V
Ozvučení: vnitřní reproduktory 2x 6 W
Výstupy: 2x OUT-stereo, pedal - sustain, sluchátka, napájecí konektor,
2 x konektor MIDI IN,MIDI OUT
Hlasová sekce: 141 hlasů, AWM syntéza
Nástrojová sekce, rytmická sekce, doprovody: 100 stylů - viz též návod na obsluhu
Efekty: velké množství efektů - reverb 15 typů, chorus 9 typů, DSP 45 typů s variacemi
Doladění: ± 2 oktávy
Rozměry: 973 x 397 x 146 mm
Hmotnost: cca 7,5 kg
Dokumentace: Návod na obsluhu a servisní manuál dostupné na webu
Pro czechkeys
Zdeněk Hošek
20.11.2015











A nakonec archivní fotka mojí PSR-540, se kterou jsem začínal v kapele roku 2000


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství

Tablehooters