Casio CT-410V

Casio CT-410V (1984)


Nástroje této značky jsou muzikanty přijímány obvykle s určitým despektem, jednak proto, že firma drahně let vyráběla pouze nástroje pro domácí použití a jednak také proto, že tyto obvykle představovaly pouhou recyklaci svých předchůdců. Jak však bylo již několikrát nastíněno, i pod touto značkou bylo uvedeno na trh několik velmi zajímavých a inovativních nástrojů (vzpomeňme nástroje řady CZ, sampler FZ-1 nebo překrásný syntezátor VZ-1). Firma však svého času dovedla zaujmout i na trhu s "méně profesionálním nádobíčkem". Jedním z dnes nejvíce oslavovaných nástrojů Casio z doby kolem poloviny 80. let byl právě keyboard CT-410V a jeho menší verze MT-400V. Ačkoliv by oba spadaly do kategorie tzv. Tablehooters, vzhledem k datu výroby je zařazuji mezi hudební nástroje, svého času asi patřily spíše mezi to lepší na trhu s nástroji pro domácí použití.
Už na první pohled je zřejmé, že tento nástroj své majitele potěší přítomností analogového filtru s regulací CutOff, Resonance a s možností řízení obálkou ADS nebo jednoduchým LFO, který je společný pro všech 8 hlasů polyfonie. Ale začněme od začátku. CT-410V patří mezi nástroje se syntézou, kterou firma nazvala Consonant Vowel, fungující tak, že je tón tvořen kombinací dvou digitálních generátorů multipulsní křivky a filtrován statickým filtrem. Hlasitost je řízena jednoduchou obálkou a nástroj má 20 presetových zvuků, které se snaží v daných mezích napodobovat nástroje, po kterých se jmenují. Podoba se vzory je náhodná a spíše výjimečná. Zvuky je možno obohatit vibrátem, zpožděným vibrátem a dvěma stupni dozvuku (Reverb a Sustain) tvořenými obálkou. Za tónovým generátorem je stereofonní chorus s regulací rychlosti, který při vyšších frekvencích LFO slušně simuluje efekt rotujících reproduktorů. Mezi chorus a generátor je možno zařadit výše popsaný filtr, který odpojí statické filtry presetů. Lze jej řídit obálkou ADS nebo LFO chorusu. Obálka se spouští každým stiskem klávesy. Parametry se ovládají skutečnými potenciometry. Díky možnostem filtru a chorusu lze z nástroje dostat několik celkem obstojných zvuků. Filtrem lze také "prohnat" bicí, doprovod (basu a akordy společně), nebo šum a vytvořit tak některé zajímavé efekty.
CT-410V je vybaven doprovodnou jednotkou s 12 patterny. Každý má 4 varianty basy a 4 varianty akordického doprovodu. Bohužel, doprovody jsou (jak je u Casia běžné) dosti divoce zaranžované a se změnou varianty patternu se mění i hraný zvuk. Jednotka umí jednoduchou bubnovou výplň, synchronizovaný start a lze jí pochopitelně regulovat tempo. Zvuky bicích jsou analogové, nijak nevybočující z průměru té doby. Jednotce lze zadávat akordy buď jedním prstem (popř. kombinací) v režimu Casio Chord, nebo přímo v režimu Fingered.
Hlasitost zvuku z pravé strany klaviatury má fixní poměr k celkové hlasitosti, ale úrovně hlasitosti bicích, basy a doprovodu lze míchat tahovými potenciometry vpravo na čelním panelu.
Na tomto místě se musím zmínit o nejméně příjemné stránce (nejen) tohoto Casia, stejně jako většina ostatních, i CT-410V je vybaven přiblblou funkcí Auto Power Off, kdy se vám nástroj vypne v nejméně vhodnou chvíli. Naštěstí, jsa kompletně ovládán z panelu mechanickými přepínači a potenciometry, po opětovném zapnutí můžete pokračovat v započaté práci.
Příjemně naopak překvapí konektivita nástroje, kromě obligátních sluchátek a napájení jej lze připojit k externímu zesilovači párem 6,3 jacků, je zde také vstup pro Volume a Sustain pedál a zepředu dokonce 3,5 jack pro dechový kontrolér filtru.
Celkový zvukový projev nástroje je poměrně chudý na hluboké i vysoké tóny i přesto, že v něm jsou celkem slušné reproduktory a ani přes zesilovač není zvuk bůhvíco. Presety i doprovody jsou stejné jako snad na všech dobových Casiích. I přesto může CT-410V za přiměřenou cenu poskytnout relativně slušnou zábavu. Tento typ je také vhodný pro Circuit Bending, já ale zachovám jeho původní podobu, jako ostatně vždy...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Tablehooters

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství