Yamaha DJX (PSR-D1)

 

Yamaha DJX (PSR-D1) - 1997

Když se na počátku devadesátých let vyrojilo množství skupin i jednotlivců provozujících a tvořících muziku ve stylech techno, rap, dance a já nevím, jak se to všechno jmenuje, nebylo na trhu nářadí na tvorbu těchto stylů „pod jednou střechou“, tedy alespoň ne ve třídě domácích samohrajek. Této mezery se chytila Yamaha a v roce 1997 uvedla na trh opravdu zvláštní samohrajku s názvem DJX. Na tu dobu divoký design dával tušit, že je určena hlavně mladým nadšencům pro elektronickou muziku a jak vyplyne dalšího textu, její výbava skutečně zahrnovala vše potřebné pro tento hudební směr.

Yamaha DJX je celá plastová, má klasickou samohrajkovou pětioktávovou klaviaturu s dynamikou úhozu, kolečko pro ohýbání tónu, ribbon controller, šest knobů pro ovládání v reálném čase, množství gumových tlačítek, nepodsvětlený multifunkční displej a v rozích dva poměrně kvalitní reproduktory s bass-reflexem. Zezadu je možno připojit napájecí zdroj (nástroj lze napájet i bateriemi, ale kdo by to dělal?), sluchátka, pedál, dále je tu MIDI IN a OUT, jack na připojení mikrofonu a linkový vstup. Přesto, že je celá konstrukce plastová, drží to hezky pohromadě, nikde nic nevrže a ani po letech není znát únava materiálu. Inu, v devadesátých letech se ještě vyráběly trvanlivé věci (některé).

Zvuková banka nástroje obsahuje především množství zvuků vhodných pro tvorbu taneční a elektronické hudby, nicméně je zde také kompletní GM sada, jejíž kvalita samozřejmě odpovídá tehdejšímu standardu. Všechny zvuky je možno upravovat knoby vlevo na panelu a v menu nástroje je i několik dalších parametrů. Ve výčtu to znamená, že lze nastavit cut-off a rezonanci filtru (nejde do samooscilace, ale zní hezky), attack a release DCA, výstup pro efekty a také hloubku modulace LFO.  Zvuky lze vrstvit dva na sebe a také rozdělit klaviaturu a v levé části hrát zvuk třetí, ovšem pak se někdy DJX potýká s polyfonií, která činí maximálních 32 hlasů současně.

Efektové jednotky jsou v nástroji tři a to: Reverb (8 typů), chorus (2 chorusy a 2 flangery) a vložený efekt (32 typů, obsahuje kromě reverbů a chorusů i leslie efekt, dva typy distortionu, delaye a další). V režimu Performance je možné nastavení poměru výstupu z efektů pro celý nástroj, a samozřejmě i jejich uložení spolu s mixem, panoramou a parametry jednotlivých zvuků, které jste si nakroutili knoby. Krapet nešikovné je to, že nástroj bez baterií zapomíná tato nastavení, ale umí výpis paměti přes MIDI Dump. Uložit lze 16 různých nastavení.

Sampler umožňuje záznam až 12 vzorků a složit z nich multisampl. Kromě nastavení tresholdu lze vzorky také smyčkovat a po vytvoření kýženého zvuku nebo patternu se k výsledku chovat jako ke kterémukoliv jinému zvuku, tedy prohnat jej přes efekty atd. Vzorkovací frekvenci se mi nepodařilo zjistit, ale tipuji kolem 22 kHz. Po vypnutí nasamplovaný zvuk zmizí a je tedy opět nutno instalovat baterie, nebo zálohovat pomocí MIDI Dump.

Doprovodná jednotka je pětistopá a kromě obvyklých funkcí (2 předehry, 2 variace, 2 fill-in, 2 dohry) má ještě některé zajímavé funkce: V režimu Part Control lze v reálném čase vypínat jednotlivé stopy a jednotlivé bicí nástroje, ovšem harmonii pak musíte ovládat v části klaviatury o délce jedné oktávy, což ne vždy dostačuje. Upravený pattern lze samozřejmě používat jako v každé jiné samohrajce po návratu do režimu Pattern Control, ale v momentě, kdy přepnete nástroj zpět do Part Control, se všechny vypnuté stopy samy zapnou. A to je blbé. Dále je tu funkce Beat Reverse, která tak nějak narušuje rytmus. Styly v nástroji jsou vytvořeny pro hraní elektronické hudby a zejména pak rychlejších tanečních rytmů. Nic pro mě, jak jsem zjistil… Doprovody nelze programovat.

Sekvencer je v nástroji také přítomen a má šest stop. Víc o něm nevím, interní sekvencery nepoužívám a vlastně vůbec žádné.

Celkový zvuk je na daný žánr skvělý a kupodivu i zabudované reproduktory vykazují určitou míru ochoty hrát nižší frekvence. Pro příznivce masáží bránice zvukem je nástroj vybaven funkcí Bass Booster ovládanou zvlášť k tomu určeným knobem.

Závěrem musím přiznat, že celá ta mašinka je poctivě postavená a vlastně i dobře hraje. Po tolika letech se zachovala v neporušeném a zánovním stavu. Jediný problém je ve mně, nejsem technař a ani nikdy nebudu, tento žánr mě prostě minul a nemám na něj fantazii.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Tablehooters

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství