Efektové zařízení – Trojfázový chorus-phaser (replika)
Efektové zařízení – Trojfázový chorus-phaser (replika)
Je mi potěšením předložit Vám další článek od Zdeňka Hoška. Opět krásná práce v každém detailu, ale na to už jsme u něj zvyklí, že? Zdeňkovi mockrát děkuji a těším se na další!
Hledal jsem vhodné zapojení efektu „chorus-phaser“ pro lepší imitaci smyčcových nástrojů označovaných též jako string ensemble (smyčcový soubor) nebo symphonic chorus (symfonický chorus) v mých varhanách. Na webu jsou sice k dispozici různá zapojení těchto efektů vč. servisních manuálů nástrojů, ze kterých lze čerpat vhodná zapojení, ale přístroje které jsem postavil pouze s jedním zpožďovacím obvodem nedávaly příliš přesvědčivé výsledky. V různých profesionálně vyráběných nástrojích jsou však instalovány i jiné důmyslnější efekty a to tzv. trojfázové chorusy (tri chorus), kde je signál zpracovaný ve třech větvích a fázově posunutý o 120 stupňů. Tak je možné docílit toho, že efekt string je plný a přirozený. Zapojení tohoto trojfázového chorusu jsem realizoval a zde je ke zhlédnutí moje upravená konstrukce tohoto efektu z nástroje ARP Omni-2. Připomenu tedy dnes již příliš nevyužívanou technologii zpracování signálu, kdy však musím konstatovat, že zpožďovací linky typu BBD i téměř po 50-ti létech od svého vzniku stále nalézají své uplatnění a jsou vyhledávány pro svůj analogový retro zvuk.
Stručný
pohled do historie analogových zpožďovacích linek typu BBD (bucket brigade
device - též někdy označováno jako „kýblová brigáda“ a to díky přenosu
potenciálu mezi jednotlivými stupni v obvodu) je k nalezení na webu
Wikipedia. Lze se dočíst, že vývoj těchto obvodů pochází již z roku 1969 a
od té doby byly vyráběny několika světovými výrobci. Nejznámější byly obvody od
firmy RETICON a to obvod SAD512 nebo SAD1024. Dále i dnes jsou používané obvody
od firmy Philips a to TDA1022 a nebo hojně využívané obvody od firmy Panasonic
řady MN…. tj. např. MN3007, MN3204 nebo MN3207. Dnes jsou tyto obvody také nově
vyráběné např. pod označením V3207D a stále jsou žádané pro stavbu různých
efektů či opravy starých nástrojů. Méně známé jsou pak třeba čipy firmy ITT TCA350
použité např. v zařízení ELKORUS, Crumar nebo Logan String Melody.
Zmíněné obvody jsou součástí efektových jednotek různých
elektronických smyčcových nástrojů. Namátkově třeba Crumar Performer, Hohner
String, Elka Rhapsody, Roland RS-202, Vermona Piano Strings, Siel Orchestra
nebo i dnes vyhledávaná ARP Solina či ARP Omni 1 (1975-1977) nebo Arp Omni 2
(1978-81), ale těch firem je daleko více. A právě z posledního nástroje
jsem si vypůjčil zapojení efektu chorus-phaser, který jsem následně realizoval.
Další zvukově zajímavé přídavné jednotky byly v 80.tých létech realizovány
např. firmami Böhm (Phasing Rotor) a Wersi (Wersivoice). Konkrétně tato
zařízení obsahují tři zpožďovací linky s obvody TDA1022 s možností
nastavení různých variant efektu chorus. Dnes jsou stále vyhledávané, neboť je
lze zapojit jako přídavná zařízení na výstup nástroje a tím docílit
přirozenější přednes smyčcových nástrojů. Zajímavé jsou i efektové moduly
z varhan Yamaha z 80.tých let, které využívají speciální zákaznické
obvody YM60800, IG03290 a zpožďovací linky např. MN3004. Měl jsem možnost tyto
jednotky také prozkoumat a lze konstatovat, že poskytují příjemné smyčcové
plochy díky propracovanější modulaci. Pěknou jednotku na tomto principu
vytvořil i konstruktér J.Haible v roce 2007 pod názvem JH Triple Chorus.
Celá konstrukce je též dostupná na webu a bylo možné získat i hotové desky na
amatérskou stavbu. Vesměs je ale výsledný zvuk z těchto efektů od různých
výrobců velmi podobný a je dán nastavením a použitými zpožďovacími
linkami.
Popis zapojení:
Na rozdíl od jednoduchého zapojení efektu chorus, tak tento efekt z nástroje ARP Omni-2 obsahuje tři stejné linky, řekněme „posouvače fáze“, z nichž každá z nich je modulována nízkofrekvenčním oscilátorem (LFO) tvořeným operačními zesilovači a elektronickým spínačem. Tyto obvody vytvářejí signály trojúhelníkového průběhu, které jsou následně zaobleny Si diodami na sinusový tvar. Signál dále postupuje na IO, který zajišťuje modulaci vysokofrekvenčních oscilátorů, které jsou tvořeny obvody s fázovými závěsy CD4046. Pomocí spínacího obvodu CD4016 v generátoru LFO lze také přepínat rychlost modulace v rychlém a pomalém sledu a simulovat tak efekt v režimu chorus-phaser. Tímto je také docíleno, že efektová jednotka je zvukově variabilnější.
Tři vysokofrekvenční oscilátory CD4046 pracující na
různém kmitočtu v řádu desítek kHz, jsou modulované oscilátory LFO a současně
zajišťují fázový posun o 120 stupňů.
Tímto je zajištěn posun audio signálů přicházejících na zpožďovací linky
MN3204. Fázově posunuté hodinové pulzy obdélníkového tvaru vytvářené oscilátory
CD4046 tak ovládají přímo zpožďovací obvody MN3204. S nimi je zajištěno rozmítání
a tím i zpoždění v jednotlivých větvích až do cca 51 msec. Na výstupu jsou
dále v jednotlivých cestách zařazeny aktivní filtry s dalšími IO, které
zajišťují odstranění zbytků rušivých signálů a na výstupu je pak slučovací
zesilovač. Mžikové přepínání efektu chorus-phaser je realizováno tlačítkem,
které ovládá obvod CD4013. Výstupní napětí na tomto obvodu pak spíná přes obvod
CD4016 dvě frekvence LFO, které určují volbu efektu. V napájení je použitý malý
síťový transformátor se stabilizátory napětí +- 15V. Servisní manuál celého
nástroje je dostupný na webu.
Úprava zapojení
S ohledem na to, že obvody SAD512 (51,2 msec) použité v originálním nástroji ARP Omni 2 a MN3002 v nástroji ARP Omni 1 jsou dnes obtížně dostupné a také velmi drahé, byla provedena úprava v zapojení zpožďovacích linek a to tak, že jsou zde použity dnes lépe dostupné obvody typu MN3204 (512 buněk, zpoždění též 51,2 msec). Současně bylo ale nutné upravit individuálně napájení obvodů MN3204 na napětí 9V a zajistit jejich oddělení pomocí převodníkových obvodů. V signálové cestě je možné též použít i nízkošumové obvody, ale zvýšený šum při použití původních IO jsem nezaznamenal. Ve zpožďovacích linkách by bylo též možné použít obvody MN3207 (1024 buněk). Tyto však obsahují dvojnásobný počet zpožďovacích buněk a tak by se musela 2x zvýšit taktovací frekvence na oscilátorech CD4046 pro dosažení původního zpoždění. Nutná by byla i úprava rezistorů v zapojení. Tyto experimenty jsem ale neprováděl vzhledem k tomu, že byly k dispozici obvody MN3204. Obvody MN3207 by bylo také možné nahradit za dnes nově vyráběné, ale bohužel jen v cizině dostupné obvody typu V3207D.
Stavba efektu
Celý efekt
je postavený na třech deskách vč. zdroje. Rozhodující desky byly opět vytvořeny
v intuitivním programu SPRINT-LAYOUT firmy ELVO-Plzeň, kdy lze hotové
desky vyexportovat ke zhotovení po
internetu do výrobní firmy. Součástky jsou běžně dostupné. Problém může být
v obstarání přesných hodnot rezistorů, které je nutné někde i vyskládat
nebo nahradit trimry. Složitější může být i obstarání zpožďovacích linek typu
MN3204, i když stále na webu ve světě dostupné jsou. Náhrada za V3207D byla již
zmíněna. Vše je umístěno do plechové krabice, kterou jsem získal demontáží již
nepoužitelného SAT dekodéru. Pro tento účel je toto řešení plně vyhovující.
Důležité při stavbě bylo také vybrat přesné hodnoty rezistorů a nastavit přesně
frekvenci oscilátorů CD4046 pro fázový posun 120 stupňů. Při dobrých
součástkách funguje zařízení bez problémů.
Zařízení
je funkční, ale zatím bohužel z časových důvodů bylo testováno pouze
pomocí generátoru a sledovače signálu. Osciloskopem byly také prověřeny průběhy
signálu a nastaveny požadované frekvence oscilátorů. Pěkné smyčcové plochy lze s tímto
efektem dosáhnout, pokud jsou na vstup přiváděny polyfonní signály
s tvarem pily. Tento signál obsahuje celé spektrum harmonických složek a
zvuk je tedy plný a bohatý. Zvukové ukázky využití tohoto efektu u nástroje ARP
Omni lze nalézt na webu a výsledný zvuk je při zapnutí efektu velice výrazný. Z našich
hudebníků hrál na tento nástroj např. Oldřich Veselý (Modrý Efekt) a to na art
rockové LP desce Svět hledačů již v roce 1979. Smyčcové plochy nástroje hrané
na desce jsou velice zajímavé.
Snad se tedy i já vrátím o pár desítek let zpět a
připomenu si ty pěkné retro smyčcové plochy. Na to téma také prohlásil kdysi
v 80-tých létech můj známý hudebník z jedné místní zábavové kapely a
to když si pořídili podobný smyčcový nástroj do skupiny. „To jsou zvoučky co ?“
a já jsem mu musel dát za pravdu, neboť v té době na takový nástroj každý
neměl. Stále jsme pak ten příjemný „les“ smyčců chtěli poslouchat a tak jsme je
podporovali alespoň návštěvami koncertů.
Technické údaje
Funkční
vlastnosti: analogová trojfázová zpožďovací jednotka typu chorus
Efekty:
chorus – phaser (imitace string nástrojů)
Přepínač:
chorus - phaser s indikací efektu pomocí LED
Celkové
zpoždění signálu: do cca 51 msec, 3x fázově posunuto o 120 stupňů
Napájení:
220 V/50 Hz
Vstup,
výstup: 2x konektor jack 6,3 na zadním panelu
Osazení
polovodiči: IO - 24x, diody, stabilizátory, tranzistory
Ovládací
prvky: vstup - gain, tlač. přep. - chorus-phaser, vyp - síť
Rozměry:
280 x 230 x 60 mm ( š x h x
v )
Výroba:
s využitím dokumentace syntezátoru ARP Omni-2, amatérský výrobek-replika
Pro
Czechkeys - Hozd
5.12.2022
Komentáře
Okomentovat