ELEX K2 String-Orchestra (197?)
Není toho moc, co se najde na internetu o tomto nástroji.
Některé zdroje uvádějí, že za jeho původem stojí firma Farfisa, jinde je uveden
výrobce ELEX (Elettronica Excelsior nebo tak nějak)... Také se zde dozvíme, že se nástroj prodával i
pod značkou Hohner. Jisté je pouze to, že byl vyroben ve druhé polovině
sedmdesátých let v Itálii.
Přišel jsem k tomu, jak se říká, „jako slepej k houslím“,
prostě mi to někdo nabídl za přijatelnou cenu a kolega, který zrovna cestoval kolem, mi to vyzvedl.
Dorazila bedna špíny a rzi, která po vetknutí do sítě nehrála. Po prvotní
očistě a pár menších úkonech bylo možno slyšet alespoň nejvyšší oktávu. Po cca
dvouleté pauze a třech dnech úmorného čištění nejsem o mnoho dál, nástroji nefunguje polovina symetrického zdroje, a děličky se nahodí vždy jen po odpojení
a připojení klaviatury a to pouze na několik vteřin. I tak mohu prohlásit, že
to má přesně ten zvuk smyčců, který byste od italského nástroje z tohoto
období čekali.
ELEX je zabudován v transportním kufru z dřevotřísky
potažené černou koženkou. Váží kolem 30 kilo a opravdu nezávidím tomu, kdo si jej musel tahat po koncertech třeba ještě se stejně těžkými varhanami. Po odklopení víka se objeví plechový panel s několika ovládacími
prvky a pětioktávová klaviatura. Nástroj
je, jak lze očekávat, postaven na klasické struktuře generátoru nejvyšší oktávy
(Mostek MK50240P) a děliček (sedmistupňové děliče TMS3848NC, 9 ks). Kromě nich v nástroji nenajdete integrované obvody. String-Orchestra nabízí
celkem pět zvuků: Strings, Cello, Harpsichord a Piano pro obě poloviny
klaviatury a pro levou ještě zvuk Bass. Ten je také možné hrát pedály připojenými do vstupu na spodní straně nástroje. Klaviaturu lze rozdělit na dvě části a
hlasitost zvuku pro každou část ovládat zvlášť, nebo zvuky úplně vypnout
tlačítkem nad ní. Zvuky smyčců jsou prohnány přes krásně znějící efekt
chorus a také jim lze nastavit doznění po spuštění klávesy. Pokud je klaviatura rozdělena, lze dolní polovinu transponovat o oktávu výše, což jsem u jiných podobných nástrojů neviděl. To je z funkčního
hlediska asi tak vše, nástroj nemá ani sebejednodušší filtr, vibráto, zkrátka
nic, čím by se zvuky daly upravit.
Vzadu najdete panel s výstupy (celkový, Bass, Piano/Harpsichord), vstup pro sustain pedál, vstup pro expression pedál (pětikolík) a hlavní pojistku (uvnitř ve zdroji jsou ještě dvě).
Do dalších oprav se mi moc nechce, mám tu další tři string
synthesizers, jak se tento typ nástrojů nazýval, a tak nevidím mnoho důvodů
plýtvat na něj časem. Nic to nemění na tom, že je to celkem raritní stroj a že
ve své době jistě nadělal hodně muziky.
Na obrázcích níže lze vidět detaily, strukturu a zpracování nástroje:
|
Po sejmutí plechového panelu to vypadá takhle... |
|
Klaviatura je zespodu zajištěná dvěma šrouby a zezadu zavěšená na pantech. Po jejím odklopení se objeví zdroj, 61 generátorů obálek náběhu a dozvuku, děliče a zpožďovací linka (chorus). Celé je to pospojované konektory, takže lze jednotlivé desky celkem snadno vyjmout a opravovat.
|
|
Desky generátorů obálek, pod nimi děliče frekvence a nejníže je efekt chorus |
|
Desky generátorů obálek jsou na sebe pěkně nahuštěné. I je lze vyjmout pouhým vytažením z konektorů. |
|
Kontakty a sběrnice klaviatury |
|
Generátor tónů nejvyšší oktávy |
|
Děliče jsou sedmistupňové, výrobce Texas Instruments, typ TMS3848NC. Datový list k nim jsem nenašel, zato je kdesi zmínka o asi čtyřech ekvivalentech, podle kterých by mělo jít dešifrovat jejich pinout. |
|
Napájecí zdroj.
|
|
Zadní panel s výstupy. Kromě toho lze ještě zespodu k nástroji připojit ještě basové pedály. |
|
Výrobní štítek. Víc toho na sebe nástroj neprozradí. |
Komentáře
Okomentovat