Alesis QS 6
Alesis QS 6 (1995 - ?)
Nevím, jestli to máte stejné, ale mně se občas stane, že si některý nástroj pořídím znovu. Nebo aspoň něco hodně příbuzného. Vzpomenu si na některé zvuky, nebo neprozkoumaná zákoutí systému, a pokud se náhodou objeví vhodný kousek k prodeji, koupím si ho. To byl přesně případ Alesisu QS6.1. Asi tak pět let od doby, kdy jsem ho prodal, jsem začal pošilhávat, zdali by někde nějaký nebyl. Poté, co si prodávající obchod rozmyslel (nabízel celkem zachovalý 6.1), našel jsem inzerát na tuto starší verzi. Není to sice úplně ono, ale už je tu přes dva roky, letos dostal servis klaviatury a gumových tlačítek a asi si tu ještě nějaký čas pobude…
Čím se vlastně liší od svého následníka? Na první pohled jsou si nástroje velice podobné, ale zde chybí několik tlačítek, tři tahové potenciometry, displej je malý, inverzní a dvouřádkový a napájí se to externím zdrojem. Také vzadu je jen jediný slot pro PCMCIA kartu. Naopak zůstal bytelný kovový obal, skvělá polovyvážená klaviatura Fatar s aftertouchem, gumová kolečka ohýbání tónu a modulace, stejný počet je i vstupů a výstupů.
O něco patrnější rozdíl je ale i uvnitř, nástroj si musí vystačit se šesti MB vzorků v ROM, ale polyfonie je i v tomto případě 64 hlasů, což v roce uvedení tohoto nástroje na trh (1995) nebyla špatná hodnota. Struktura je identická s QS6.1 a tak není nutno ji nijak popisovat, jsou zde tři presetové banky jednotlivých zvuků, jedna General MIDI a jedna uživatelská. Pro MIXy (jinde zvané Performance) jsou zde rovněž tři presetové, jedna GM a jedna uživatelská banka.
Shodná je i efektová jednotka, která opět nabízí zdánlivě skromných pět algoritmů, ale kdo se zahloubal do jejího programování, zjistí, že jsou to velice komplexní multiefekty s mnoha jednotlivými částmi a že z nich jde vymačkat opravdu kde co.
Celkový zvuk nástroje je s QS6.1 v podstatě shodný a mnohé zvuky jsou identické (varhany, el. Piana a další). Podstatně horší jsou zde vzorky akustického klavíru a chybí některé (mé oblíbené) textury. Některé mají s QS6.1 stejné názvy, ale zní jinak. QS6 mohu směle doporučit jako simulaci Hammondek a jako zdroj ambientních syntezátorových ploch a textur, ale i některé sólové zvuky jsou také fajn a dokáží vyniknout nad „podkladem“. Programování nástroje je vcelku příjemné, ale neškodil by nějaký ten editor (myslím, že k tomu asi i nějaký býval..?). Pochopitelně, ani QS6 nemá filtr s rezonancí, pouze jednoduchou, byť účinnou, dolní propust s dedikovanou obálkou a možností modulace LFO, kolečkem, či aftertouchem. I zde naleznete tzv. Tracking Generator, který umožní naprogramovat průběh modulace jakéhokoliv zdroje jakkoliv jinak, než lineárně.
Alesis QS6 je dnes skoro zapomenutý nástroj, dávno jej zastínily jiné a mladší. Sama firma Alesis, která dala muzikantům mnoho zajímavých nástrojů a efektových jednotek (vzpomeňme třeba Andromedu nebo Midiverby), se dnes věnuje předprodeji laciných čínských výrobků. Nicméně pokud hledáte devadesátá léta ve zvucích, nenechte si ujít některý z Quadra nástrojů (Quadrasynth, QS6-7-8, 6-7-8.1, 6-8.2), mohou vás velice překvapit!
Pokud otevřete Alesis QS6, zjistíte, že uvnitř toho moc není. |
I obvykle komplikovaná demontáž ovládacího panelu je tady hračka. |
Komentáře
Okomentovat