Příspěvky

Delicia Solton K160 (+ video)

Obrázek
Delicia Solton K160 (Přelom 80. a 90. let) Tento nástroj jsem si v březnu 2011 pořídil a napsal novou recenzi. Vzhledem k spolupráci mezi ČSHN a Soltonem a také kvůli diskuzi níže, ponechávám tento článek i tady. Pro bližší informace prosím klikněte sem . Nechce se tomu věřit, ale co je psáno, to je dáno. Spolupráce mezi firmami Delicia a Solton neskončila jen u komb a varhan P150, nýbrž pokračovala až k syntetizéru Delicia Solton K160, alespoň tak to stojí v české verzi návodu k použití. Netuším, zda se jednalo o spolupráci čistě obchodní, nebo zda se nástroje u nás i montovaly, avšak letmý pohled do útrob nenasvědčuje o účasti naší Tesly při výrobě jeho obvodů. Delicia Solton K160 byl osmihlasý digitální syntetizér s pětioktávovou dynamickou klaviaturou (dle původu a provedení hádám Fatar, podobný klaviaturám na nástrojích GEM S2/S3, Ensoniq nebo Kurzweil), napěťově řízeným resonančním Low Pass filtrem s možností ovládání pomocí obálky ADSR nebo rychlostní citlivostí klaviatury, možn

Klaviphon (+ zvukové ukázky)

Obrázek
Klaviphon (1960 - ?) Klaviphon je elektrofonický klávesový nástroj u kterého vzniká zvuk trsáním na kovové jazýčky. Vyráběl jej národní podnik Harmonika Hořovice někdy na konci padesátých let. Údajně jej používala skupina Plastic People of Universe a také na něj hrával předák skupiny Brutus Sáša Pleska, avšak jeho nástroj byl rozkousán psem. Od října 2008 vlastním jeden kousek, mechanicky zatím v nijak skvělém stavu, chybí některá dusítka, tři jazýčky, kůže na trsátcích je prošoupaná a nástroj pláče po seřízení, ale na to se určitě dostane. Některé detaily a celkový pohled na červený nástroj představují právě tento můj kus. Po nezbytném oprášení jsem jej opatřil výstupem na 6,3 Jack, protože doma nemám žádné banánky, kterými byl výstup řešen původně. Odpojit jsem také musel potenciometr hlasitosti původně ovládaný pákou, mechanismus je neúplný a přispívá velmi k bručení nástroje. Po zapojení přímo do zesilovače nástroj (tedy ty tóny, které fungují, jak mají) zní trochu jako Wurlitzer p

Regenschori Wáclav Zachař (RWZ) - 1957

Obrázek
Regenschori Wáclav Zachař (RWZ) Tento nástroj byl postaven v jediném exempláři Oldřichem Zachařem a dokončen byl roku 1957 po čtyřech letech práce. Stal se také předlohou pro konstrukci varhan Petrof Pastorale, jejichž výrobu vedl v Hradci Králové bratr pana Oldřicha Zachaře, Bohumil Zachař. Jak je již uvedeno v historii nástroje Petrof Pastorale, na tyto varhany koncertoval prof. Ota Čermák až do tragické autonehody, při které byl nejen zničen nástroj, ale zahynul i interpret. Zvuk těchto varhan se zachoval na několika nahrávkách (např. Tatranské Pastorale). Více ke konstrukci nástroje na obrázcích a popisech níže, které pocházejí z knihy Elektronické hudební nástroje R. Svobody a Z. Vítámváse. Obrázky a popis poslal pan Milan Havel, kterému tímto mnohokrát děkuji za pomoc!

Delicia Solton P 150

Obrázek
Delicia Solton P 150 Nástroj je výsledkem spolupráce mezi ČSHN a italským Soltonem. Sám jej ve sbírce nemám a tak jsem požádal Libora Faitla z projektu Speleology , kde tento nástroj hraje důležitou roli, a skupiny Diagnoza 300 , o fotografie. Tady jsou a snad poslouží, než nástroj získám k bližšímu prozkoumání, nebo někdo napíše recenzi za mě. Liborovi za fotky mockrát děkuji!

Odkazy na zajímavé stránky

Obrázek
Odkazy na stránky v oboru, které mě zaujaly, nebo které mohou být užitečné: Czechkeys Původní blog Czechkeys na webarchivu. Poslední záloha z února 2020 Synthservice pana Pavla Vančury - opravy elektronických hudebních nástrojů a příslušenství. Vřele doporučuji na základě osobní zkušenosti. SMI-VH pana Vladimíra Hůlka, odborníka (nejen) na nástroje Vermona. Doporučuji z osobní zkušenosti Kytary CZ Můj oblíbený internetový obchod s hudebními nástroji :o) Museum of Soviet synths Geniální stránky o ruských elektronických klávesových nástrojích. Obsahují popisy, fotky a zvukové ukázky těchto nástrojů. Jaká škoda, že se k nám nedovážely! Stránky jsou v ruském a anglickém jazyce Vermona.de Stránky věnované u nás dobře známým nástrojům Vermona z NDR. Obsahují fotky, stručné popisy a ukázky nahrávek. Také zde naleznete odkazy na servis (osobně jsem vyzkoušel, naprosto perfektní jednání!). V německém jazyce. Combo Organ Heaven Stránky věnované Combo varhanám. Najdete zde přesnou definici

Kontakty

Kontaktovat mě je možno na: Telefonu: 602 657 472 nebo e-mailu: najvrtson@seznam.cz

Delicia Mini

Obrázek
Delicia MINI Tento nástroj bohužel zatím ve sbírce nemám a tak jsem s radostí přijal nabídku pana Václava Turka, že připraví fotografie a popis svého nástroje. Tady jsou a p. Turkovi tímto mnohokrát děkuji za pomoc! Delicia MINI je mírně bizarní klávesový hudební nástroj, dle mého osobního názoru někdy z přelomu 70. a 80. let. Skříň nástroje je z překližky. Překližka je polepená koženkou s plastickou texturou imitující hovězí kůži. Horní část nástroje, tedy víko a část s reproduktory je pokryta bílou koženkou, celý spodek pak červenou. Do celkového optického výrazu nástroje vstupuje výrazná černá lišta dělicí víko klaviatury od spodní části nástroje a ochranné oplechování rohů. Tyto dva prvky dávají jaksi podvědomě najevo že uvnitř kufru se ukrývá hudební nástroj. Pod víkem se skrývá 3-oktávová (f-f3) klaviatura standartního rozměru kláves. Klávesy kladou relativně velký odpor (dle mého názoru to není vůbec na škodu) a až na jemné cinkání drátkových kontaktů a slabého dutého klapnutí k

Historie varhan Petrof Pastorale B50 a Z70

Obrázek
HISTORIE VZNIKU A PRINCIP VARHAN PETROF PASTORALE Povězme si něco o principu tohoto elekrofonického skvostu, u něhož by mnohý čekal a to zcela oprávněně paralelu s Hammondovými generátorovými varhanami. Jak to ale v historii bývá ani slovutné Hammondky nejsou principielní originál. Historie vzniku principu sahá až do roku 1838 do Švýcarska k panu Dellezenemovi, který publikoval generování tónů pomocí otáčejícího se ocelového kola a elektromagnetu. Pro nezasvěcené je zde třeba upozornit na fakt, že trvalo ještě cca 40 let, než pan Edison rosvítil svou první žárovku. Na tomto principu postavil Angličan Cahill snad první nástroj pro hudební produkci, a to zprostředkovanou pomocí telefonní sítě, neboť nebylo tehdy lepšího elektromagnetického měniče než sluchátka. Následně dostávaly nástroje klávesy, byly studovány metody generování a zabarvování tónu a další problematika. To jsme se dostali až k panu Hammondovi. Nyní je nutno zcela odbočit, protože problematika Hammondových varhan bude pop