Korg TR 61 (vs. Roland juno G)
Korg TR 61 (vs. Roland Juno G)
Jelikož nemládnu a začínám být líný tahat větší břemena, začal jsem uvažovat o nástroji, který by na jevišti na nejhornějším patře stojanu vystřídal těžkou Yamahu EX-7. Podmínkou bylo, aby mě finančně nezruinoval a Yamaha mohla zůstat doma. Další podmínkou bylo, aby nástroj dobře hrál a pokud možno byl rozšiřitelný o sampler a měl klaviaturu s aftertouchem.
Ježíšek mi s předstihem v prosinci 2010 nadělil tohoto Korga. Vlastně kecám, koupil jsem si ho sám na Aukru, neboť po zralé úvaze jsem dospěl k rozhodnutí, že chci Korga (osvědčil se mi starý X5) ale vyloučil jsem X50 (strašná klaviatura bez aftertouch, nerozšiřitelnost), Micro X (dtto + nedostačující rozsah 2 oktáv) i M50 pro cenu a nerozšiřitelnost o sampler. Klasický Triton je taky těžký a má jen polovinu samplů, stejně jako LE, jehož klaviatura je znatelně měkčí, než u TR. Zkrátka TR 61 se mi zrovna hodil.
Nástroj je u nás jistě dobře známý, takže jeho popis považuji za zbytečný a raději bych se soustředil na srovnání tohoto nástroje s jeho rivalem a současníkem, Rolandem Juno G. Ano, je to trochu s křížkem po funuse, ale snad to ještě někomu pomůže.
Tak který je lepší?
Samozřejmě, nikdy nelze s jistotou označit jeden nástroj za lepší ve všech ohledech, než druhý. Níže uvádím tabulku, ve které jsem zvolil snad všechna podstatná kritéria, podle kterých by se dalo vybírat. Posouzení je ryze subjektivní (zejména u zvuků), nikomu ho nenutím. Jakoukoliv diskuzi k tématu uvítám. Bral jsem v potaz hlavně fakt, že oba nástroje jsou levnější odvary z vlajkových lodí značek, tedy potrava pro masy, nikoliv špičkové kousky, jinak by bodové hodnocení vypadalo trochu jinak. Body jsem přiděloval od 0 do 5, přičemž 5 je nejlepší.
Tak který tedy?
Jak vidíte, z mého testu vyšel na body o něco málo lépe Roland Juno G. I tak se přiznávám, že kdybych je měl poprvé vedle sebe a měl si vybrat jeden z nich, byl by to Korg TR 61. Obecně bych řekl, že TR 61 se lépe hodí pro živé hraní, Juno G je zase lepší do studia a jako nástroj pro kompozici a nahrávání. Jako optimální řešení dilematu vidím mít je oba. Momentálně je používám k živému hraní, kdy doplňují Alesis QS6.1, který z této trojice má nejlepší klaviaturu, zvuk Hammondek a s kartou Stereo Jazz Piano i nejhutnější zvuk piana, který zkrátka při vystoupeních potřebuji nejčastěji. Poznámka z prosince 2020: Korg TR-61 používám dodnes. Byl doplněn o sampler a rozšíření paměti na maximálních 64 MB. Nikdy mě nezklamal až na věkem ne zcela spolehlivá tlačítka, kterým jde ale domluvit ráznějším přístupem.
Přímé porovnání |
Komentáře
Okomentovat