JVC KB-800

 

    Velkou radost mi udělal další skvěle zpracovaný článek od neúnavného Zdeňka Hoška. Popsaný nástroj jsem totiž nikdy neměl možnost vyzkoušet, byť jsem se moc snažil. Jedná se o labutí píseň nástrojů vyrobených japonskou firmou Victor a.k.a. JVC. Jen pro připomenutí, popis přímého předchůdce JVC KB-700 najdete zde. Zdeňkovi moc děkuji za krásný příspěvek!

    Tyto klávesy jsem získal od mého dobrého známého a přítele. Dle jeho vyjádření na ně hrál jeho tchán s duší muzikanta a to téměř před 40-ti léty. Ten si je údajně pořídil z druhé ruky a hrál na ně řadu let v tanečních vinárnách a kavárnách ve Františkových Lázních a to ve Slovanu, Společenském domě, Bajkalu a Jadranu. To bylo někdy koncem 80-tých let a klávesy prý byly v provozu téměř každý večer skoro až do roku 1995. V té době bylo totiž běžné, že v kavárnách nebo v lázeňských domech hráli večer nasmlouvané kapely nebo samostatní hudebníci, kteří používali takovéto nebo podobné nástroje. Také doprovod dalšího hudebníka nebo třeba zpěvačky byl běžný. Repertoár byl různý a to od popu, přes jazz, soul, ale hrál se i valčík či polka pro starší generaci lázeňských návštěvníků. Sám jsem podobné večírky v lázních také absolvoval a tak mohu říci, že ta hudba byla docela příjemná a zřejmě i tento nástroj mohl vytvářet příjemnou náladu návštěvníkům těchto kaváren. No a je jisté, že i dnes podobní hudebníci stále hrají pro pobavení návštěvníků kaváren, i když samozřejmě  s jiným nástrojovým vybavením. Škoda jen, že se nedochovaly nějaké nahrávky tohoto jistě zdatného muzikanta. Nutno ještě poznamenat, že takovéto nástroje byly u nás v té době obtížně dostupné a i ceny byly závratné. A na okraj, tehdy dostupné nástroje Delicia či Vermona se v této hudební produkci příliš neosvědčily. Později si údajně tento muzikant zakoupil nový nástroj a tento byl zřejmě s ohledem na některé závady odložen. Toto hraní se samozřejmě podepsalo i na technickém stavu nástroje, který byl pak dlouhá léta nepoužíván. Dnes si tedy znovu po mnoha létech můžeme připomenout jeho technické provedení, ale i některé závady, které se logicky mohly vyskytnout s ohledem na jeho stáří.

    Keyboard JVC KB-800 byl vyráběn v 80-létech (cca v roce 1985) a výrobně mu předcházely typy ze série KB a to bez MIDI třeba KB-300, 500 a 700 a s MIDI KB-600 a 800. Poslední verze KB-808 již pak zřejmě výrobně realizována nebyla. Toto vše a i další informace zde již byly popsány v článku o JVC KB-700 a proto se spíše podíváme na technické provedení nástroje a jeho závady. Tento nástroj je směsicí analogových a digitálních obvodů. Na základě vlastního čipu tónového generátoru JVC, obsahuje nástroj různé varhanní, smyčcové a syntezátorové presety, vytvořené smícháním různých křivek (Sinus, Saw, Pulse a Noise) a tvarovaných s několika nastaveními analogového filtru a obálek. KB-800 obsahuje také 16 vynikajících lo-fi PCM bicích, 512 stage BBD Chorus a „Digital Effector“ (včetně Delay - Echo - Flanger s přepínačem „Long/Short“), které lze použít alternativně i ke zpracování externích zdrojů. Dále je zde třeba k dispozici „Digital composer“ (digitální skladatel) KE-10, který umožňuje vybrat jednu ze čtyř variací pro Arpeggio, Accomp., Bass, Rythm a Intro/Fill in a uložit až dvě skladby a rytmické patterny. Toto zařízení ve formě krabičky lze z nástroje jednoduše vyjmout a byla tak zřejmě možná jednoduchá náhrada jinými sekvencemi. Možností a různých variací tak bylo v bicím doprovodu velice mnoho.  

    A jak je vlastně mechanika a elektronika nástroje provedena? Vše je uloženo do plastové skříně se spodním a vrchním dílem. Klávesnice je umístěna na plechový ohýbaný díl, který zajišťuje patřičnou tuhost, zde jsou také přišroubovány i rozdělené desky spínacího systému. Další desky elektroniky jsou pak upevněny k jednotlivým plastovým dílům. Bohužel přístup ke spínacím kontaktům kláves je trochu problematický a je nutné demontovat některé komponenty (viz též níže). Co se týká zvuku, tak velkým přínosem je přítomnost zpožďovacích linek typu BBD (zde s obvody MN3204) a to s charakteristickým zvukem při průchodu signálu těmito obvody, zejména třeba při výběru zvuků typu string. Dokonce lze kromě zpoždění vytvářet i efekt leslie, kdy zvuk rotuje mezi reproduktory s patřičným zpožděním. Přínosem u tohoto nástroje je také přítomnost ovládání pomocí MIDI. Klávesnice byla např. zkoušena jako masterkeyboard ve spojení s externím syntezátorem (přes převodník MIDI/CV) a komunikace probíhala bez problému. Obrácenou komunikaci, tj. řízení tónových generátorů KB-800 externím sekvencerem přes MIDI jsem ale zatím nezkoušel. Zajímavým způsobem jsou u tohoto nástroje vyřešeny ovládací tlačítka, která jsou nízkozdvižná a jsou umístěna pod membránovými ploškami. Pro někoho s většími prsty možná trochu nepohodlné, ale zase odolné proti nečistotám. I přesto jsou ale některá tlačítka z důvodu koroze kontaktů nefunkční. Zajímavý je též vyklápěcí kryt ovládacích prvků, který současně slouží jako držák not. Atypicky a trochu nešťastně je vyřešeno vypínání nástroje, kdy po stisku síťového tlačítka (též pod membránou) jsou při vypnutí některé elektronické obvody (zdrojová část) stále pod napětím a svítí i síťová kontrolka. Aby došlo k celkovému odpojení nástroje od sítě, je tedy nutné odpojovat i síťový kabel třeba při opuštění nástroje. Stálé odpojování kabelu může být pak tak trochu i neproduktivní a zvláštní, ale z bezpečnostního hlediska a z důvodu možného požáru i dosti podstatné. K nástroji lze také připojit nožní regulátor hlasitosti a nožní přepínač pro ovládání některých tlačítek na panelu (ruční x nožní ovládání). Zajímavá je také možnost zavádění externích zvukových signálů vč. mikrofonu do vstupu a využití vnitřních efektů nástroje.

    Po mnoha létech hraní samozřejmě stav nástroje nebude ideální a pár různých závad se tedy může objevit. Tak tomu je i u tohoto nástroje, kdy vám pár závad popíšu i s možným nástinem opravy. Třeba to někomu pomůže. Bohužel schéma či SM přímo tohoto nástroje se nepodařilo dohledat, ale je dostupný SM od KB-600 a KB-700, takže můžeme trochu kombinovat. Po jejich prohlídce lze ale říci, že elektronika není vůbec jednoduchá a při poruše speciálních IO už toho asi moc neopravíme. Bohužel ani demontáž nástroje a přístup k deskám nebo k samostatné klávesnici a jejím spínačům není vůbec jednoduchý. Jak je patrné z foto, je třeba např. demontovat komplet plošné spoje, síťový transformátor a odšroubovat spoustu šroubů pro přístup ke spínačům kláves. Musím také konstatovat, že zapojení a osazení desek je natolik složité a že je velice obtížné se v zapojení orientovat.

Zde je tedy pár postřehů z demontáže a opravy nástroje:

Závada – poškození klávesnice.

    V místech nejvíce používaných kláves jsou viditelné různé hloubkové oděrky, které vznikají postupně při hraní během let za působení potu a tlakem nehtů. Pro někoho je takto poškozený povrch rušivý a nerovnosti pociťuje. Doporučuje se proto pravidelné čištění povrchu plastu kláves třeba jen omytím vlažnou vodou s mýdlem a „údržba nehtů“. Bohužel dnes jsou tyto plastové klávesové výlisky obtížně nahraditelné (pouze snad nahrazením z vraku jiného nástroje), neboť jak jsem zjistil, mají i menší rozměry (šířku) než současné klávesy tj. s šířkou  22mm. V pěti oktávách je to tedy zmenšení klaviatury cca o jednu šířku klávesy. To ale není až tak podstatné a při hře to není znatelné. A pokud by snad poškození povrchu příliš vadilo, máme zde i možnost poškozené klávesy vyjmout a přesunout třeba do dolní části klávesnice, kde jsou méně používané.

Závada – vynechávání zvuku.

    Po zapnutí nástroje vynechává jeden z reproduktorů, tj. občas hraje nebo ne. Po demontáži desek se závadu nepodařilo odstranit ani po detailní prohlídce lupou na studené spoje nebo různým kroucením desek. Rovněž vyčištění potenciometrů nepomohlo a tak závada zatím zůstává. Naštěstí přímým připojení nástroje do mixu a po odpojení koncového stupně (po stisku dvou určitých tlačítek) se závada v „line“ výstupu neprojevuje a zvuk je plně stereofonní. Je zde tedy i možnost závady třeba v koncovém stupni. Bohužel s touto závadou je nástroj jako tzv. „samohrajka“ tak trochu nepoužitelný.

Závada – vadné tóny.

    Po přepnutí tlačítek na varhanní registry, ozývá se po stisku některých kláves v jednotlivých oktávách ve zvuku chrčivý modulovaný tón a tyto registry jsou tedy nepoužitelné. Je zajímavé, že při volbě „string“ a „synth“ registrů se tato závada nevyskytuje. Problém může být třeba ve speciálním  obvodu, který tyto varhanní stopy 2,4,8,16 generuje. Získat tento obvod zřejmě ale také nebude jednoduché, což jsem zatím ani nezjišťoval. Takže závada zatím zůstává a bude se časem dále zkoumat.

Závada – nehrající klávesy.

    Toto je dosti podstatná závada, když vám „nehrajou“ některé klávesy. V tomto případě šlo cca o 5-6 kláves, které v rozsahu pěti oktáv nešly vůbec nebo nepravidelně. Po složité demontáži všech hlavních desek, ale i transformátoru a vyjmutím vlastních desek se spínači bohužel zjistíme, že spínací kontakty mají speciální provedení (viz obr.), jsou celkově uzavřené a pájené na desku pomocí čtyř bodů. Bohužel je tedy nelze vyčistit, ale můžeme je samostatně vyjmout a vyměnit. Pokud nové nemáme, lze je také třeba přemístit do dolní části klávesnice, která je méně používaná. Bohužel je také zřejmé, že po tolika létech bude možná dostupnost těchto kontaktů nulová. Ověřoval jsem si to hledáním na internetu, ale třeba jsem volil špatnou slovní formulaci. Jednou z možných doporučovaných oprav je pokusit se vyvíjet tlak na plastový vrchlík v různém směru po delší dobu tak, aby se obnovil kontakt mezi ploškami a vodivou gumou ve vrchlíku. Toto jsem také u nefunkčních kontaktů provedl a pouze u jednoho se oprava nezdařila. Bude tedy nutné provézt opětovnou demontáž a znovu se kontakt pokusit opravit nebo ho přesunout na jinou méně využívanou pozici. Možná by snad byla i náhrada současným provedením kontaktů z jiného nástroje a to po umístění do původního krytu spínače.

Závada – vadné některé spínače rejstříků, split apod.

    Některé spínače pod membránami nespínají a nelze tedy zvolit příslušné funkce. Pravděpodobnou závadou je koroze spínacích plošek tlačítek. Vadné spínače bude tedy nutné vyměnit a nahradit novými. Zatím jsem ale k tomuto kroku nepřistoupil, neboť nové spínače nemám k dispozici.

    Na závěr je nutné se zmínit o zvukovém projevu nástroje a musím konstatovat, že nástroj produkuje docela pěkné retro zvuky sólových a bicích nástrojů z 80-tých let, zejména pěkné jsou zvuky typu „string“. Některé ukázky při hře na tento nástroj lze pak nalézt i na webu. Škoda jen těch závad, z nichž některé odstranit bude asi velice obtížné.

TECHNICKÉ PARAMETRY -  (překlad z návodu na obsluhu)

Výrobce: JVC  JAPAN

Model: KB-800

Klávesy:  61x, 5 oktáv

Orchestrální presety  
1.:  (8x) varhany, jazzové varhany, elektrické piano, trubka, jazzová flétna, klarinet, klavír, vibrafon  
2.:  (6x) smyčcový soubor, žesťový soubor, cembalo, vokální soubor, tón syntezátoru, havajská kytara  
Spínače:  orchestrální split , volič doprovodu

Solo Synth Presets 
Voices:  (8x) trubka, pozoun, panova flétna, hoboj, saxofon, zvuk syntezátoru, piano, kytara  
Přepínače:  zrušení sóla, sólo na arpeggia, sólo na basu

Přepínače digitálních efektů: delay, echo, flanger, long/short (efekty delay, echo a flanger)
Send Levels:  bass, arpeggio, rytmický doprovod, doprovod (používá jednu ze dvou orchestrálních předvoleb), orchestr, sólo

Custom Memory  
2 paměti, každá ukládá následující:  orchestrální preset, orchestrální split on/off, digitální efektor (zpoždění, echo, flanger, long/short), efekty (orchestra sustain, varhanní tremolo), ultra akord (otevřený, zavřený), (intro/fill-in, bend, sustain,  start/stop), fascinující akord (normální/jeden prst/víceprst, paměť akordů, rozdělení kláves)

Přepínače  efektů:  orchestrální sustain on/off, varhanní tremolo (leslie)
Ovládání:  orchestr sustain level, bass sustain level  
Ultra Chord:  zavřený, otevřený  
Magic Foot (tj. nožní spínač):  intro/fill-in, bend, sustain, start/stop

Full PCM Stereo Rhythm  
Základní rytmy: (14 x 4 variace = 56) waltz, polka, pochod, samba, latina, bossa nova, rock 'n roll, rock 1, tango, disco, rock 2, reggae, slow rock, swing, shuffle rock  
Přepínače:  start/stop, synchro start, intro/fill in, ruční tleskání/tamburína, ruční bicí, vlastní rytmus 1, vlastní rytmus 2, ovládání tempa (30~240bpm)

Fascinující akord (doprovod):  normální, jeden prst, více prstů, paměť akordů, transpozice kláves, rozdělení kláves, volič basů/extra basů, hlasový volič doprovodu kytary / klavíru

Digitální sekvencer:  
intro/fill in (4 variace na rytmus)  
rytmus (4 variace na rytmus)  
basy (4 variace na rytmus)  
rytmický doprovod (4 variace na rytmus)  
arpeggio (4 variace)  
skládání melodie  
2 stopy: skládání, čisté, sólo, orchestr

Compucorder: (každý selektor představuje 1 skladbu, lze zřetězeně vytvořit 1 skladbu)  
Selektor 1 (80 taktů)  
Selektor 2 (80 taktů)  
akordová nahrávka, variační nahrávka (intro/fill in, rytmus, basa, doprovod, arpeggio, sólo, orchestr ), melodická deska (495 not x 2)

Hlasitost:  rytmus, basa, arpeggio, rytmický accomp, accomp, orchestr, sólo, hlavní hlasitost  
Pan Pot Mixer (Effect Send / Stereo Pan):  basa, rytmický accomp/arpeggio, accomp, orchestr, sólo

Zadní panel:  AC vstup, AUX OUT R/L, AUX IN R/L, expression pedál, nožní spínač, sluchátka, MIC IN, MIDI IN, MIDI OUT, MIDI thru, Guitar Strumboard, MIC Volume, Main Pitch, Solo Pitch, Volič napětí

Napájení:  AC 120/220/240 V přepínatelné, 50/60 Hz

Výkon zesilovače:  4,0 W x 2

Reproduktory:  14 cm x 2

Hmotnost:  11,3 kg

Rozměry:  950(Š) x 104(V) x 330(H) mm

Příkon:  46W

 

Pro Czechkeys - Hozd

22.10.2024















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Petrof Pastorale B50

Zesilovač TW-120