Příspěvky

Digitální dozvukové zařízení Z. Hoška

Obrázek
Digitální dozvukové zařízení Pomocí tohoto zařízení lze vytvářet složitější efekty typu echo, hall, chorus nebo flanger.  Lze docilovat zpoždění zvuku až 1 sec a díky tomu, že jsou zabudované tři výstupy s různou délkou dozvuku lze zvuk různě cyklit a zpožděný zvuk různě přimíchávat do vstupu. Zařízení pracuje na principu digitalizace analogového signálu pomocí převodníku A/D, zpoždění signálu ve zpožďovací lince tvořené pamětí typu RAM a zpětný převod signálu v převodníku D/A na analogový. Součástí zařízení je dále modulační oscilátor, který zajišťuje rozmítání signálu a tím příslušné efekty. Zařízení pracuje na principu sigma delta modulace, známé např. v telefonní technice tj. 1-bitový převod, kdy signál prochází postupně buňkami pamětí. Teorii nebudeme rozebírat, tu lze nalézt v literatuře, zastavím se jen u provedení jednotlivých částí zařízení. Vstupní obvod tvoří jednoduchý zesilovač tvořený operačním zesilovačem, signál dále postupuje do převodníku A/D, který se skládá z napětí

Regulátor hlasitosti k elektronickým varhanám Z. Hoška

Obrázek
Regulátor hlasitosti pro elektronické varhany Toto zařízení je jistě nedílnou součástí každých elektronických varhan, neboť umožňuje zajistit hráči dynamiku zvuku při hraní. Regulátory hlasitosti lze řešit různým způsobem. Jednak zařazením jednoduchého potenciometru do cesty signálu a přes příslušný převod zajistit přímý pohyb na kruhový. Nevýhodou potenciometrů je, že se po určité době vydřou a objeví se chrastění. Dalším možným řešením je zařazení fotoodporu do cesty signálu. Fotoodpor je soustavně osvětlován žárovkou. V cestě světelného toku je zařazena pohyblivá přepážka, která může mít různý tvar a jejím otvíráním a zavíráním se snižuje či zvyšuje odpor ve fotočlánku a tím se dosahuje regulace hlasitosti. Variantou tohoto řešení je, že fotoodpor či jiný ovládací článek působí na regulační prvek ve varhanách ( může to být např. proudově řízený operační zesilovač CA 3080 v cestě signálu ) a tím lze docílit regulace hlasitosti bez rušivých vlivů potenciometru. Tento princip byl použi

Basový pedál Z. Hoška

Obrázek
Basový pedál pro elektronické varhany Popisovaný pedál ve spojení s elektronickými varhanami umožňuje generování tónů nejnižších oktáv ve varhanické terminologii stopových výšek 16´ a 32´. Jeho rozsah je  zhruba jeden a půl oktávy. Pedál neobsahuje žádnou elektroniku a pracuje pouze na základě ovládání tónových generátorů v el. varhanách. Generátory mohou být řešeny různým způsobem a sklopkami na ovládacím panelu lze volit různé stopové výšky ve zmíněném rozsahu, event. volit dále tón přímý, basový nebo perkusní. Propojení je řešeno vícežilovým kabelem - pro každý tón jeden, kdy se při hraní kaskádově přepínají jednotlivé kabely na oscilátory. Řešení ovládání může být různé a inspiraci lze nalézt ve specializované literatuře. Vlastní pedál obsahuje dřevěné klávesy v příslušném odstupu, zdvih je zhruba  50 mm. Dorazy obsahují filcové tlumení. Klávesy se vracejí do původní polohy pomocí ocelových pružin. Pod klávesami je umístěn spínací systém z kontaktních svazků, propojený vodiči na sb

Efekt Phaser Zdeňka Hoška

Obrázek
Efektové zařízení pro hudební nástroje - "phaser" Příkladem dalšího amatérského zařízení na efektování zvuku je dále popisovaný přístroj produkující efekt typu " phaser". V minulosti ani tato jednoduchá zařízení nebyla běžně dostupná a tak se stavěla amatérsky.  Efekt produkovaný popisovaným zařízením lze srovnat s efekty získanými zařízením " Small Stone" firmy Elektro Harmonix, které je vysokým standardem v této kategorii efektů dodnes ceněným. Princip zařízení spočívá v napodobení barvy zvuku pohybujícího se zdroje. Dochází jednak k Doplerově jevu tj. ke změně výšky tónu a dále ke změně barvy tónu. Příkladem změny zvuku může být např. přelet nízkoletícího letadla nad pozorovatelem. Zajímavější i z pohledu zvuku je jistě využití obvodů typu CCD,  tím se ale dostáváme k jiným efektům typu flanger což není předmětem této konstrukce. Konstrukce těchto zařízení lze nalézt i v literatuře. Fázovací články jsou vesměs tvořeny dvěma nebo čtyřmi stupni. Vyskytují

Pružinový reverb Zdeňka Hoška

Obrázek
Pružinový reverb konstrukce Zd. Hoška Zařízení tohoto typu vytvářejí po připojení za nástroj nebo mikrofon dojem velkého prostoru. Zvuk v pružinách doznívá plynule ( hall ) a nejsou zde patrné rázy známé z digitálních zařízení, kde je naopak nutné zavádět zpětné vazby k docílení efektu ( reverb ). Zařízení pracuje na principu zpoždění zvukového signálu po průchodu kovovými spirálami, které mohou být různě dlouhé, v různém průměru, různě napnuté apod. Na výsledném zvuku se rozhodující měrou podílí provedení budícího a snímacího zařízení pružin. V minulosti bylo i v naší časopisecké literatuře popsáno několik konstrukcí tohoto zařízení ovšem vždy s nevalným výsledkem. Autoři používali jako budiče či snímače různé dostupné prostředky jako např. sluchátkové vložky apod. Problém byl v tom že vlnění se v pružinách přenášelo způsobem, kdy v znikala při určité frekvenci a větším vybuzení i výrazná rezonance pružin a tyto doslova hrály, současně docházelo ke zkreslení zvuku. Originální

Amatérské konstrukce - předmluva

Předmluva k rubrice Amatérské konstrukce Doba minulá svým nedostatečným zásobováním, výrobou, neexistujícím či sporadickým dovozem, jakož i velkým omezením svobody cestování a nízkým kupním potenciálem dala příčinu k rozmachu lidové tvořivosti, kutilství atd. Prakticky každý byl občas donucen zasáhnout do řemesla někomu jinému, obzvláště měl-li nějaké hobby. Tak vznikla celá řada amatérských konstrukcí, z nichž za některé by se nemusel stydět leckterý profesionál ať jde o konstrukci, nebo provedení. Na tomto místě bych chtěl postupně zveřejňovat fotografie a popisy amatérských konstrukcí hudebních nástrojů spadajících do pole působnosti těchto stránek, popisy upravených nástrojů, ale také popisy různých doplňkových zařízení, jako jsou efekty atd. Pokud jste někdy něco takového vyrobili, zkonstruovali a máte-li možnost a chuť svůj výrobek popsat a nafotit, rád je zde zveřejním. První dvě vlaštovky, efekt Chorus a Flanger a pružinové dozvukové zařízení vlastní konstrukce a výroby mi zasl

Efekt Chorus & Flanger Zdeňka Hoška

Obrázek
Chorus/Flanger - efektové zařízení Zařízení bylo postaveno koncem 80. let. Konstrukce je zřejmá z přiložených fotografií.  Celkem věrně imituje různé efekty typu chorus a flanger a to jako různé krabičky od výrobců j ako Ibanez, DOD atd., hojně k nám později dovážených. Schema zařízení je dnes dostupné v různých variantách na webu a zručný amatér ho celkem bez problému postaví. Problém je v tom, zda se k tomu kdo odhodlá v dnešní záplavě dostupných zařízení. Zařízení umožňuje připojení varhan a kytary. Průchodem signálu dochází ke zpoždění signálu zhruba v rozmezí od 0,512 ms do 51,2 ms což je dáno nastavením ovládacích prvků. Signál lze i periodicky rozmítat a nastavit hloubku modulace. Na vstupu lze nastavit citlivost a výstupní zpožděný signál lze mixovat se vstupním. Přístroj imituje i nástroje typu string. Srdcem zařízení je integrovaný obvod typu TDA1022 vyráběný kdysi firmou Philips, dnes sehnatelný pouze v Německu a posléze nahrazovaný spíše obvody typu MN. Přímým ekvivalen

Delicia RE-10 Leslie simulátor + ukázka

Obrázek
Delicia RE-10 Leslie simulátor (patrně 70. léta) Do muzea na těchto stránkách patří také přídavná zařízení (nejen) ke klávesovým nástrojům. Jak je vidět na fotografiích, za které děkuji p. Petru Polákovi (prohlédněte si jeho sbírku mikrofonů zde ), podnik ČSHN pod značkou Delicia nabízel také elektronický simulátor rotačního reproduktoru RE-10. Zde je možno si poslechnout, jak hraje RE-10 ve spojení s basovou kytarou. Za ukázku děkuji p. Jiřímu Jindrovi!

Ensoniq KT-88 + ukázka

Obrázek
Ensoniq KT-88 (1995 - 1997) Ensoniq KT-88 jsem pořídil nedávno coby náhradu piána, na které stále ještě nemám místo. V pracovně vystřídal Ensoniq TS-12, který se po více jak šesti letech vrátil k původnímu majiteli! KT-88 je větším bratrem KT-76 (76 vyvážených kláves, jinak identický nástroj), vystřídán byl KT-88 (76) Plus a později také E-Prime 88 (76). Tento nástroj společně s MR-61 (76, MR-Rack), ZR-76 a podivuhodným syntetizérem Fizmo byly také labutí písní skvělé značky. Škoda nejen pro muzikanty. Oproti zmíněnému TS-12 nástroj povyrostl a do jisté míry zhloupl. Na jedné straně přibyly klávesy (tentokrát tedy již všech 88 kláves), přibyla polyfonie (64 hlasů místo 32). Zůstal zvuk klavíru, možná ne zcela dokonalý, ale skvěle průrazný a schopný se prosadit v kapele. Zůstaly krásné smyčce, zlepšily se saxofony, zcela se změnily varhanní zvuky (ne vždy k lepšímu), Ensoniq zůstal i nadále impotentní co se týče syntetických leadů tam, kde by byl potřeba filtr s rezonancí. Změnily se pe

Roland Juno G + ukázka

Obrázek
Roland Juno G (2006 - ) aneb trocha současnosti na Czechkeys Tento nástroj je u nás dobře znám a ve světě pro velmi příznivou cenu hojně rozšířen. Velmi obsáhlou recenzi napsal Pavel Škorpík pro časopis Muzikus (článek naleznete zde ), jaký však bude názor nezaujatého uživatele, který za svoje hračky platí? Reklama firmy Roland tvrdí, že se jedná o nástroj využívající potenciálu Rolandu Fantom X. Jedná se tedy o podobný odvar z vlajkové lodi firmy, jako Korg TR , X-50, nebo Yamahy Mo a MM. Na rozdíl od některých ostatních Roland ponechal 128-hlasou polyfonii, sekvencer, možnost nahrávání audia (ve čtyřech stereo stopách), možnost rozšíření nástroje o RAM paměť, paměťovou kartu a alespoň jeden SRX Board. To spolu s velikým displejem a neposlední řadě i nostalgií při pohledu na čelní panel nakonec rozhodlo o koupi právě tohoto modelu, kterou jsem řešil problém s modernizací arzenálu. Při rozbalování nástroje jsem měl pocit, že mi byla zaslána atrapa z polystyrenu; nejsem na podobnou muší