Casio CZ-1

CASIO CZ-1 (1986)


Tak jako dobří holubi, i dobré nástroje se vracejí. Nemyslím tím nutně návrat stejného kusu, nebo typu nástroje, ale řekněme alespoň stejný druh syntézy a de facto i zvuk. Po další, asi rok a půl dlouhé absenci PD syntezátoru v mé pracovně (vzletný název pro zašívací pokojík se spoustou hraček), jsem zjara 2014 zakoupil již třetí Casio s PD syntézou, ale tentokrát již bez kompromisů rovnou nejvyšší model CZ-1. Vlastně nevím, proč jsem to udělal, ale asi to muselo proudit odněkud z podvědomí, které bezpečně ví, co potřebuje.
Pro podrobnosti o historii nástroje prosím přejděte na článek o syntezátoru Casio CZ-5000 a až na výjimky platí i většina technických údajů zde uvedených. Hlavním rozdílem je to, že Casio CZ-1 se na rozdíl od všech ostatních dočkalo dynamické klaviatury s tlakovou citlivostí. Mechanicky je tato klaviatura měkčí, než ta u CZ-5000, ale možná se na ní již projevuje věk. Na rozdíl od nižších modelů má tato klaviatura jednotlivé klávesy na závěsech a vrací je vložené ploché pružiny (u ostatních nástrojů použil výrobce lacinou klaviaturu, kde jsou klávesy v blocích a ohýbá se zúžená část plastu. Tyto klaviatury jsou však kupodivu docela pohodlně hratelné, opět bych je rád přirovnal k samohrajkovým klaviaturám dnešních Yamah, kterým tato stará Casia v tomto ohledu s přehledem vytřou zrak).
Dalším rozdílem je absence rozhraní pro ukládání dat na magnetofon, výrobce se zde rozhodl vystačit s možností ukládání na paměťovou kartu a výpis paměti přes Midi.
Display nástroje je podsvícený (v mém případě byl, neboť jsem se na tuto vítanou novinku těšil tak vehementně, že u mého nástroje nefunguje).
CZ-1 má dvounásobek ROM zvuků (64) a také disponuje 64 uživatelskými místy pro ukládání zvuků, přičemž ROM zvuky na stejných pozicích lze kdykoliv vyvolat z paměti také. Vytvořené zvuky lze na rozdíl od ostatních modelů pojmenovat a název může mít až 16 znaků.
Další novinkou je paměť pro nastavení celého nástroje, tedy to, co se dnes nazývá Performance (zde se to nazývá Operation Memory), ať už se jedná o split, dual, nebo jakákoliv jiná nastavení. CZ-1 umožňuje uložení 64 Operation Memories.
Casio CZ-1 je také multitimbrální, což jsem ještě nevyzkoušel.
Struktura zvukového modulu nástroje je ve většině rysů stejná, jako u CZ-3000/5000, tedy: Zvuk může být tvořen jedním nebo dvěma oscilátory, přičemž každý může používat jednu či dvě vlny. Každý oscilátor má vlastní obálku ladění, obálku DCW (kontrola zkreslení vlny, funguje to dost podobně jako filtr, ale výsledkem je zaoblení jakékoliv vlny do sinusovky) s KB trackingem a obálku AMP (ekvivalent VCA) s KB trackingem. Všechny obálky mohou mít až 8 kroků, přičemž lze rozdělit, které kroky budou znít při stisku klávesy a které po jejím puštění. Dohromady lze oběma oscilátorům přiřadit vlnu, hloubku a frekvenci vibráta (LFO, ale modulovat může bohužel jen ladění), vzájemné rozladění až o 3 oktávy, 11 půltónů a 50 centů oběma směry), společně lze určit polohu tónu o +/- oktávu, přiřadit kruhovou modulaci a šum bez dalších možností např. nastavení úrovně.
Další možností nástroje je nastavení "linky", kdy nástroj hraje buď 1. oscilátor, 2. oscilátor, 1.+2. dohromady a nebo navrství dvakrát na sebe první oscilátor. Při troše programování lze takto do paměti uložit až 4 variace zvuku. Ale pozor, nově přibyla funkce citlivosti obálky AMP a DCW u každého z oscilátorů dynamikou úhozu (konečně lze řídit "ostrost zvuku" něčím jiným než obálkou) a dále také nastavení citlivosti aftertouch. Bohužel, aftertouch, stejně jako kolečko modulace ovládá pouze LFO a ten zase pouze vibráto, tedy změnu výšky tónu.
Může to být můj subjektivní dojem, ale mám pocit, že CZ-1 zní více do basů, než obě CZ-5000, které jsem měl.
Ostatní HW, chorus i konektivita nástroje se nezměnily. Casio CZ-1, stejně jako i CZ-3000 a 5000 trpí na nespolehlivé spínače pod tlačítky, které rády spínají vícekrát, nebo někdy také vůbec. Opět i zde musím vytknout nemožnost ovládání více funkcí kolečkem modulace, LFO a zde i aftertouchem. Casio řady CZ je svébytný nástroj, PD syntéza zní dost odlišně od FM, se kterou jsou nástroje Casio CZ s oblibou srovnávány (provedl jsem porovnání se 4operátorovým nástrojem Yamaha, což považuji za férové). Jejich hlavní společnou vlastností je to, že zvuk obsahuje určité procento interferenčních pazvuků... Casio CZ také tak trochu šumí a při použití interního chorusu šumí docela hodně. V poslední době se ceny nástrojů řady CZ začaly mírně zvedat, patrně i tyto nástroje mají již Vintage appeal.

Na konci prosince 2022 jsem si po několikaleté pauze koupil opět CZ-1, tedy spíš ubohý vrak. Oba zadní rohy chyběly, čelní panel byl prasklý a bohužel se někdo pokoušel praskliny lepit čímsi gumovým a lepkavým (aniž by se snažil díly srovnat do původní polohy). I základní plech byl zohýbaný. Chybělo sklíčko přes displej, hmatníky na potenciometrech a tlačítka banky B a END. Celý nástroj byl špinavý, a doslova dobitý, většina tlačítek byla od lepidla, asi si na ně někdo lepil popisky... Ale funguje to. Pustil jsem se do renovace (fotky a popis doplním), ale nejprve jsem nahrál na tomto vraku společně s Casiem HT-6000 soundtrack pod toto video. Ten jakoby vokál, disharmonická složka padu a část jakoby filtrovaných zvuků pocházejí z CZ-1...



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Tablehooters

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství