FAEMI 1M

FAEMI 1M

FAEMI 1M

Zatímco všude ve světě se od konce 70. let rozšiřovaly „true polyphonic“ nástroje a jen o malinko později nástroje hybridní a digitální, v SSSR přicházely na trh nové a nové modely nástrojů zastaralé koncepce s generátorem nejvyšší oktávy a děličkami. Je jasné, že vývoj v zemích východního bloku zaostával, nicméně v samotném lůně socialismu bylo možno narazit na takovýto typ nástroje ještě v devadesátých létech. Nástroje obdobné koncepce byly tou dobou ve světě dávno passé, a myslím, že kromě Polska (Unitra Eltronic 109) už je vyráběli snad jen v Rusku.

Jedním z mnoha takových byl i nástroj FAEMI 1M, který se objevil na trhu někdy kolem roku 1987, ovšem to s jistotou nemohu tvrdit. Důležité je, že vzniknul a že se náhodou dostal ke mně a tak k již popsaným typům Junost 75Elektronika EM-25 a RMIF Opus mohu přidat další kuriozitu ze země Velkého bratra. Nástroj přišel mírně řečeno churavý (někdo mu zle ublížil), takže mohu posloužit i několika fotografiemi vnitřku.

Jak je patrné z obrázku, nástroj je umístěn v plechové skříni s plastovými bočnicemi a má klaviaturu o 48 klávesách (ano, nejvyšší F chybí, což je u nástrojů ze SSSR běžné). Klaviatura je velice měkká, ale dala by se odladit, neboť pod klávesami jsou vinuté pružiny, které zespodu podpírá plechový jazýček a ten by se dal přihnout). Na ovládacím panelu najdete 18 potenciometrů a jedno červené tlačítko, vzadu pak terminál s připojením síťové šňůry (zde vyměněn za malý euro konektor), posuvný vypínač, výstup a dva konektory pro pedály (zde jeden nahrazen jakýmsi vstupem do filtru, ten ale nefunguje).

Rozmístění ovládacích prvků je trochu nezvyklé, nicméně celkem přehledné, a panel je rozčleněn do několika sekcí. Zleva je to:

1.     Sekce GENERATOR s knoby Zatužanie (fáze „release“ pro VCA), Podstrojka (jemné doladění) a Glissando (přeladí celý nástroj o oktávu)

2.     Sekce TEMBR, kde lze míchat čtyři zvuky: Piano, String, Klavesin a Duchovyje (dechové). Piano a Klavesin mají perkusivní průběh, ale jeho obálka je pouze monofonní, tedy spíná všechny stisknuté klávesy, stiskne-li se další. String jsou celkem příjemné analogové smyčce, jejichž zvuku je kromě filtrace dosaženo dvěma zpožďovacími obvody (BBD). Sekce Duchovyje v presetové podobě představuje hezkou emulaci trumpet a trombonů, o čemž si řekneme více při popisu sekce filtru. Dále zde jsou tři knoby pro vibrato a to Častota (frekvence), Glubina (hloubka modulace) a Zaděržka, tedy zpoždění náběhu.

3.     Sekce FILTR má jednak čtyři knoby pro ovládání obálky (klasická ADSR, ovšem v Ruštině Attaka, Spad, Pieděstal, Zatužanie), dále pak knob Častota (Cut-Off), Resonanc (jasné, že..) a Mod (úroveň modulace obálkou). A také je tu červené tlačítko, které přepíná mezi dvěma režimy. V tom presetovém můžete v omezené míře nastavovat Cut-Off, ve volném režimu pak máte k dispozici všechny výše popsané funkce.

4.     Sekce Usilitěl, tedy zesilovač, s jediným knobem, jehož funkci asi není nutné popisovat.

A nyní ke zvukové stránce. Nástroj pracuje v jediné stopové výšce a jeho generátory celkem zdařile aproximují pilový průběh (viz vyobrazení níže). Kromě statických filtrů presetů, je u presetu Duchovyje použit filtr s ADSR obálkou. Technicky filtr tohoto nástroje vychází (nebo je stejný) z nástroje Polivoks. Bohužel, u mnou zkoumaného kusu při ořezání výšek a vytočení resonance hodně zkresluje. Jinak filtr umí jít až do samooscilace a je veliká škoda, že LFO vibrata neumožňuje jeho modulaci. Celkový zvuk nástroje není vůbec špatný a dovedu si představit, že by mi kdysi dávno FAEMI klidně i posloužilo jako fajn doplněk třeba k Vermoně Formation, nebo jako zdroj polyfonního hučení coby podklad k sólové hře na Vermonu Synthesizer

Terminál se vstupy a výstupy doznal několika úprav.

Pohled dovnitř po odklopení spodního víka.

Po odebrání desek chorusu a (asi) děliček. Vpravo generátor, LFO a mixáž, vlevo deska s filtrem.

Výrobní štítek toho o nástroji moc nepoví, snad jen rok výroby (patrně 07/87)


Tvar nefiltrované vlny z generátoru.

Takovýchto překvapení byl nástroj plný. Mimo to také chybějící šrouby, dokonce chyběl celý jeden držák klaviatury. Také několik utržených drátů, stržených závitů, studených spojů a jiných lahůdek...


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství

Tablehooters