Příspěvky

Ahlborn Sonáta

Obrázek
Ahlborn Sonáta (1972) "Delicia Sonáta jsou dvoumanuálové tranzistorové varhany s pedály vějířovitého tvaru s plným rozsahem 2,5 oktávy. Oba manuály mají po pěti oktávách. Více je nezbytné poznat z fotografií, které jsem "ukradl" na Aukru, kde se tento nástroj nedávno dražil. Prosím kohokoliv, kdo by o něm něco věděl o bližší popis a nějaké detailnější fotografie. Taktéž se omlouvám autorovi fotografií za jejich použití..." Tímto článkem jsem (nechtě) mystifikoval své laskavé čtenáře před deseti lety, konkrétně v květnu 2009. Když jsem před časem obdržel nabídku od p. Vágnera, že jsou varhany k mání, neváhal jsem a s kamarádem Jirkou Kořkou jsme pro ně vyrazili. Na místě jsem zjistil, že tady deset let kecám a nevím o tom... Výrobcem není Delicia, ale světoznámá značka Ahlborn. Výsledkem je konec mystéria s názvem Delicia Sonata, pro kamaráda Kořku další krám ve zkušebně a pro mě poučení, že informace je potřeba ověřovat z vícero zdrojů. Vřelý dík p. Vágnerovi za var

Elektronické varhany Zd. Hoška

Obrázek
Elektronické varhany s doprovodnou a rytmickou jednotkou Tyto elektronické pětioktávové varhany s doprovodnou bicí a harmonickou jednotkou vznikly především díky získání několika základních desek z vraku továrního nástroje a především snaze konstruktéra postavit opět adekvátní nástroj. Jak je patrné z přiložených fotografií, tento záměr se podařilo naplnit a nástroj byl postaven koncem roku 1993. Popíšeme si tedy některé vlastnosti, vlastně továrního nástroje a postřehy při stavbě s využitím části originálních dílů. Bohužel do dneška se nástroj nepodařilo zcela dokončit a to zejména finální úprava vrchního panelu. Jak již bylo řečeno nástroj obsahuje desky z továrních varhan HT 61-BD , které pravděpodobně představovaly vrchol v konstrukci elektroniky pro hudební nástroje v našich končinách té doby. Je zřejmé že z pohledu hudebníka nesplňovaly některá kritéria na hru, rovněž použití obvodu MHB208 dávalo předpoklady jen pro určitou barvu zvuku. Varhany byly ale určeny spíše pro širší veř

Syntezátor Moody konstrukce Z. Hoška

Obrázek
Syntezátor Moody konstrukce Z. Hoška A je tady další z konstrukcí p. Zdeňka Hoška. Klobouk dolů před konstrukcí a pečlivým zpracováním! Elektronický hudební syntezátor Tento hudební nástroj byl dokončen zhruba kolem roku 1984 a jako vzor posloužil dnes již klasický nástroj Minimoog. O těchto nástrojích bylo popsáno již hodně papíru a zájemce o tuto problematiku najde jistě mnoho schemat a poznatků na webu, event. ve specializované literatuře.  V době kdy byl tento nástroj vyvíjen nebyla k dispozici potřebná dokumentace a tak se postupovalo metodou ověřování a zkoušení. Nakonec se podařilo dát dohromady koncepci nástroje, který umožnil s tehdejší součástkovou základnou postavit přijatelný nástroj, zejména pak který bude mít optimální ladění a teplotní stabilitu. Rozhodně tato stavba přinesla spoustu nových poznatků pro stavbu dalších nástrojů a dnes by bylo možné postavit i amatérsky velice rozsáhlé modulární nástroje za přijatelnou cenu. Bohužel toho času je nějak málo a je otázka zda

Digitální dozvukové zařízení Z. Hoška

Obrázek
Digitální dozvukové zařízení Pomocí tohoto zařízení lze vytvářet složitější efekty typu echo, hall, chorus nebo flanger.  Lze docilovat zpoždění zvuku až 1 sec a díky tomu, že jsou zabudované tři výstupy s různou délkou dozvuku lze zvuk různě cyklit a zpožděný zvuk různě přimíchávat do vstupu. Zařízení pracuje na principu digitalizace analogového signálu pomocí převodníku A/D, zpoždění signálu ve zpožďovací lince tvořené pamětí typu RAM a zpětný převod signálu v převodníku D/A na analogový. Součástí zařízení je dále modulační oscilátor, který zajišťuje rozmítání signálu a tím příslušné efekty. Zařízení pracuje na principu sigma delta modulace, známé např. v telefonní technice tj. 1-bitový převod, kdy signál prochází postupně buňkami pamětí. Teorii nebudeme rozebírat, tu lze nalézt v literatuře, zastavím se jen u provedení jednotlivých částí zařízení. Vstupní obvod tvoří jednoduchý zesilovač tvořený operačním zesilovačem, signál dále postupuje do převodníku A/D, který se skládá z napětí

Regulátor hlasitosti k elektronickým varhanám Z. Hoška

Obrázek
Regulátor hlasitosti pro elektronické varhany Toto zařízení je jistě nedílnou součástí každých elektronických varhan, neboť umožňuje zajistit hráči dynamiku zvuku při hraní. Regulátory hlasitosti lze řešit různým způsobem. Jednak zařazením jednoduchého potenciometru do cesty signálu a přes příslušný převod zajistit přímý pohyb na kruhový. Nevýhodou potenciometrů je, že se po určité době vydřou a objeví se chrastění. Dalším možným řešením je zařazení fotoodporu do cesty signálu. Fotoodpor je soustavně osvětlován žárovkou. V cestě světelného toku je zařazena pohyblivá přepážka, která může mít různý tvar a jejím otvíráním a zavíráním se snižuje či zvyšuje odpor ve fotočlánku a tím se dosahuje regulace hlasitosti. Variantou tohoto řešení je, že fotoodpor či jiný ovládací článek působí na regulační prvek ve varhanách ( může to být např. proudově řízený operační zesilovač CA 3080 v cestě signálu ) a tím lze docílit regulace hlasitosti bez rušivých vlivů potenciometru. Tento princip byl použi

Basový pedál Z. Hoška

Obrázek
Basový pedál pro elektronické varhany Popisovaný pedál ve spojení s elektronickými varhanami umožňuje generování tónů nejnižších oktáv ve varhanické terminologii stopových výšek 16´ a 32´. Jeho rozsah je  zhruba jeden a půl oktávy. Pedál neobsahuje žádnou elektroniku a pracuje pouze na základě ovládání tónových generátorů v el. varhanách. Generátory mohou být řešeny různým způsobem a sklopkami na ovládacím panelu lze volit různé stopové výšky ve zmíněném rozsahu, event. volit dále tón přímý, basový nebo perkusní. Propojení je řešeno vícežilovým kabelem - pro každý tón jeden, kdy se při hraní kaskádově přepínají jednotlivé kabely na oscilátory. Řešení ovládání může být různé a inspiraci lze nalézt ve specializované literatuře. Vlastní pedál obsahuje dřevěné klávesy v příslušném odstupu, zdvih je zhruba  50 mm. Dorazy obsahují filcové tlumení. Klávesy se vracejí do původní polohy pomocí ocelových pružin. Pod klávesami je umístěn spínací systém z kontaktních svazků, propojený vodiči na sb

Efekt Phaser Zdeňka Hoška

Obrázek
Efektové zařízení pro hudební nástroje - "phaser" Příkladem dalšího amatérského zařízení na efektování zvuku je dále popisovaný přístroj produkující efekt typu " phaser". V minulosti ani tato jednoduchá zařízení nebyla běžně dostupná a tak se stavěla amatérsky.  Efekt produkovaný popisovaným zařízením lze srovnat s efekty získanými zařízením " Small Stone" firmy Elektro Harmonix, které je vysokým standardem v této kategorii efektů dodnes ceněným. Princip zařízení spočívá v napodobení barvy zvuku pohybujícího se zdroje. Dochází jednak k Doplerově jevu tj. ke změně výšky tónu a dále ke změně barvy tónu. Příkladem změny zvuku může být např. přelet nízkoletícího letadla nad pozorovatelem. Zajímavější i z pohledu zvuku je jistě využití obvodů typu CCD,  tím se ale dostáváme k jiným efektům typu flanger což není předmětem této konstrukce. Konstrukce těchto zařízení lze nalézt i v literatuře. Fázovací články jsou vesměs tvořeny dvěma nebo čtyřmi stupni. Vyskytují

Pružinový reverb Zdeňka Hoška

Obrázek
Pružinový reverb konstrukce Zd. Hoška Zařízení tohoto typu vytvářejí po připojení za nástroj nebo mikrofon dojem velkého prostoru. Zvuk v pružinách doznívá plynule ( hall ) a nejsou zde patrné rázy známé z digitálních zařízení, kde je naopak nutné zavádět zpětné vazby k docílení efektu ( reverb ). Zařízení pracuje na principu zpoždění zvukového signálu po průchodu kovovými spirálami, které mohou být různě dlouhé, v různém průměru, různě napnuté apod. Na výsledném zvuku se rozhodující měrou podílí provedení budícího a snímacího zařízení pružin. V minulosti bylo i v naší časopisecké literatuře popsáno několik konstrukcí tohoto zařízení ovšem vždy s nevalným výsledkem. Autoři používali jako budiče či snímače různé dostupné prostředky jako např. sluchátkové vložky apod. Problém byl v tom že vlnění se v pružinách přenášelo způsobem, kdy v znikala při určité frekvenci a větším vybuzení i výrazná rezonance pružin a tyto doslova hrály, současně docházelo ke zkreslení zvuku. Originální

Amatérské konstrukce - předmluva

Předmluva k rubrice Amatérské konstrukce Doba minulá svým nedostatečným zásobováním, výrobou, neexistujícím či sporadickým dovozem, jakož i velkým omezením svobody cestování a nízkým kupním potenciálem dala příčinu k rozmachu lidové tvořivosti, kutilství atd. Prakticky každý byl občas donucen zasáhnout do řemesla někomu jinému, obzvláště měl-li nějaké hobby. Tak vznikla celá řada amatérských konstrukcí, z nichž za některé by se nemusel stydět leckterý profesionál ať jde o konstrukci, nebo provedení. Na tomto místě bych chtěl postupně zveřejňovat fotografie a popisy amatérských konstrukcí hudebních nástrojů spadajících do pole působnosti těchto stránek, popisy upravených nástrojů, ale také popisy různých doplňkových zařízení, jako jsou efekty atd. Pokud jste někdy něco takového vyrobili, zkonstruovali a máte-li možnost a chuť svůj výrobek popsat a nafotit, rád je zde zveřejním. První dvě vlaštovky, efekt Chorus a Flanger a pružinové dozvukové zařízení vlastní konstrukce a výroby mi zasl

Efekt Chorus & Flanger Zdeňka Hoška

Obrázek
Chorus/Flanger - efektové zařízení Zařízení bylo postaveno koncem 80. let. Konstrukce je zřejmá z přiložených fotografií.  Celkem věrně imituje různé efekty typu chorus a flanger a to jako různé krabičky od výrobců j ako Ibanez, DOD atd., hojně k nám později dovážených. Schema zařízení je dnes dostupné v různých variantách na webu a zručný amatér ho celkem bez problému postaví. Problém je v tom, zda se k tomu kdo odhodlá v dnešní záplavě dostupných zařízení. Zařízení umožňuje připojení varhan a kytary. Průchodem signálu dochází ke zpoždění signálu zhruba v rozmezí od 0,512 ms do 51,2 ms což je dáno nastavením ovládacích prvků. Signál lze i periodicky rozmítat a nastavit hloubku modulace. Na vstupu lze nastavit citlivost a výstupní zpožděný signál lze mixovat se vstupním. Přístroj imituje i nástroje typu string. Srdcem zařízení je integrovaný obvod typu TDA1022 vyráběný kdysi firmou Philips, dnes sehnatelný pouze v Německu a posléze nahrazovaný spíše obvody typu MN. Přímým ekvivalen