Příspěvky

Elektronické varhany Galaxia Z. Hoška

Obrázek
Elektronické varhany Galaxia Tyto elektronické čtyřoktávové varhany byly postaveny kolem roku 1975 a jejich stavba byly motivována snahou postavit nástroj zvukově podobný továrně vyráběným nástrojům ovšem s daleko nižšími výrobními náklady. Inspirací byly též mnohé návody na stavbu nástrojů uveřejněných v té době v amatérských časopisech. Základem pro stavbu tohoto nástroje byla čtyřoktávová klávesnice, kterou nebylo jednoduché získat. Tato klávesnice neobsahovala žádný spínací systém. V první fázi byly proto varhany vybaveny spínacím systémem, kdy byl spínán každý tón podobně jako ve varhanách Hammond. Tyto varhany byly pětistopé a to v rozsahu 16´, 8´, 4´, 2´, 2 2/3´a jednoduše bylo možné spínací systém rozšířit přidáním dalšího kontaktu a sběrnice. Vzhledem k tomu že spínací systém byl zhotoven z kytarových strun a sběrnice z postříbřeného drátu, došlo časem k oxidaci a tím k nedokonalému spínání a výpadku různých tónů. Z tohoto důvodu bylo časem přikročeno k rekonstrukci nástroje a

Páskové echo Zdeňka Hoška

Obrázek
Páskové dozvukové zařízení Do kategorie efektových zařízení patří kromě pružinových dozvuků a zařízení pracujících na principu zpoždění signálu ve zpožďovacích linkách i toto zařízení jehož princip spočívá v záznamu signálu na magnetofonový pás. K tomuto účelu se používaly i klasické magnetofony s oddělenou záznamovou a snímací hlavou, které při různých rychlostech pásku umožňovaly imitaci zpoždění signálu. Pro věrné efektování zvuku bylo ale vyráběné speciální zařízení, které si popíšeme. Konstrukce tohoto přístroje pochází z 80.tých let min. století, kdy se tato zařízení ve značné míře používala k efektování zvuku. Při jeho konstrukci byly využity principy magnetofonové techniky a to záznam zvuku na magnetofonový pásek a opětovné přehrávání signálu v časovém odstupu několika snímacími hlavami.  S pomocí tohoto zařízení lze vytvářet různé dozvukové efekty jako dozvuk, reverb, echo apod. Tím že výstup obsahuje několik snímacích hlav, které lze různě kombinovat pomocí přepínačů, lze zaj

Ahlborn Sonáta

Obrázek
Ahlborn Sonáta (1972) "Delicia Sonáta jsou dvoumanuálové tranzistorové varhany s pedály vějířovitého tvaru s plným rozsahem 2,5 oktávy. Oba manuály mají po pěti oktávách. Více je nezbytné poznat z fotografií, které jsem "ukradl" na Aukru, kde se tento nástroj nedávno dražil. Prosím kohokoliv, kdo by o něm něco věděl o bližší popis a nějaké detailnější fotografie. Taktéž se omlouvám autorovi fotografií za jejich použití..." Tímto článkem jsem (nechtě) mystifikoval své laskavé čtenáře před deseti lety, konkrétně v květnu 2009. Když jsem před časem obdržel nabídku od p. Vágnera, že jsou varhany k mání, neváhal jsem a s kamarádem Jirkou Kořkou jsme pro ně vyrazili. Na místě jsem zjistil, že tady deset let kecám a nevím o tom... Výrobcem není Delicia, ale světoznámá značka Ahlborn. Výsledkem je konec mystéria s názvem Delicia Sonata, pro kamaráda Kořku další krám ve zkušebně a pro mě poučení, že informace je potřeba ověřovat z vícero zdrojů. Vřelý dík p. Vágnerovi za var

Elektronické varhany Zd. Hoška

Obrázek
Elektronické varhany s doprovodnou a rytmickou jednotkou Tyto elektronické pětioktávové varhany s doprovodnou bicí a harmonickou jednotkou vznikly především díky získání několika základních desek z vraku továrního nástroje a především snaze konstruktéra postavit opět adekvátní nástroj. Jak je patrné z přiložených fotografií, tento záměr se podařilo naplnit a nástroj byl postaven koncem roku 1993. Popíšeme si tedy některé vlastnosti, vlastně továrního nástroje a postřehy při stavbě s využitím části originálních dílů. Bohužel do dneška se nástroj nepodařilo zcela dokončit a to zejména finální úprava vrchního panelu. Jak již bylo řečeno nástroj obsahuje desky z továrních varhan HT 61-BD , které pravděpodobně představovaly vrchol v konstrukci elektroniky pro hudební nástroje v našich končinách té doby. Je zřejmé že z pohledu hudebníka nesplňovaly některá kritéria na hru, rovněž použití obvodu MHB208 dávalo předpoklady jen pro určitou barvu zvuku. Varhany byly ale určeny spíše pro širší veř

Syntezátor Moody konstrukce Z. Hoška

Obrázek
Syntezátor Moody konstrukce Z. Hoška A je tady další z konstrukcí p. Zdeňka Hoška. Klobouk dolů před konstrukcí a pečlivým zpracováním! Elektronický hudební syntezátor Tento hudební nástroj byl dokončen zhruba kolem roku 1984 a jako vzor posloužil dnes již klasický nástroj Minimoog. O těchto nástrojích bylo popsáno již hodně papíru a zájemce o tuto problematiku najde jistě mnoho schemat a poznatků na webu, event. ve specializované literatuře.  V době kdy byl tento nástroj vyvíjen nebyla k dispozici potřebná dokumentace a tak se postupovalo metodou ověřování a zkoušení. Nakonec se podařilo dát dohromady koncepci nástroje, který umožnil s tehdejší součástkovou základnou postavit přijatelný nástroj, zejména pak který bude mít optimální ladění a teplotní stabilitu. Rozhodně tato stavba přinesla spoustu nových poznatků pro stavbu dalších nástrojů a dnes by bylo možné postavit i amatérsky velice rozsáhlé modulární nástroje za přijatelnou cenu. Bohužel toho času je nějak málo a je otázka zda

Digitální dozvukové zařízení Z. Hoška

Obrázek
Digitální dozvukové zařízení Pomocí tohoto zařízení lze vytvářet složitější efekty typu echo, hall, chorus nebo flanger.  Lze docilovat zpoždění zvuku až 1 sec a díky tomu, že jsou zabudované tři výstupy s různou délkou dozvuku lze zvuk různě cyklit a zpožděný zvuk různě přimíchávat do vstupu. Zařízení pracuje na principu digitalizace analogového signálu pomocí převodníku A/D, zpoždění signálu ve zpožďovací lince tvořené pamětí typu RAM a zpětný převod signálu v převodníku D/A na analogový. Součástí zařízení je dále modulační oscilátor, který zajišťuje rozmítání signálu a tím příslušné efekty. Zařízení pracuje na principu sigma delta modulace, známé např. v telefonní technice tj. 1-bitový převod, kdy signál prochází postupně buňkami pamětí. Teorii nebudeme rozebírat, tu lze nalézt v literatuře, zastavím se jen u provedení jednotlivých částí zařízení. Vstupní obvod tvoří jednoduchý zesilovač tvořený operačním zesilovačem, signál dále postupuje do převodníku A/D, který se skládá z napětí

Regulátor hlasitosti k elektronickým varhanám Z. Hoška

Obrázek
Regulátor hlasitosti pro elektronické varhany Toto zařízení je jistě nedílnou součástí každých elektronických varhan, neboť umožňuje zajistit hráči dynamiku zvuku při hraní. Regulátory hlasitosti lze řešit různým způsobem. Jednak zařazením jednoduchého potenciometru do cesty signálu a přes příslušný převod zajistit přímý pohyb na kruhový. Nevýhodou potenciometrů je, že se po určité době vydřou a objeví se chrastění. Dalším možným řešením je zařazení fotoodporu do cesty signálu. Fotoodpor je soustavně osvětlován žárovkou. V cestě světelného toku je zařazena pohyblivá přepážka, která může mít různý tvar a jejím otvíráním a zavíráním se snižuje či zvyšuje odpor ve fotočlánku a tím se dosahuje regulace hlasitosti. Variantou tohoto řešení je, že fotoodpor či jiný ovládací článek působí na regulační prvek ve varhanách ( může to být např. proudově řízený operační zesilovač CA 3080 v cestě signálu ) a tím lze docílit regulace hlasitosti bez rušivých vlivů potenciometru. Tento princip byl použi

Basový pedál Z. Hoška

Obrázek
Basový pedál pro elektronické varhany Popisovaný pedál ve spojení s elektronickými varhanami umožňuje generování tónů nejnižších oktáv ve varhanické terminologii stopových výšek 16´ a 32´. Jeho rozsah je  zhruba jeden a půl oktávy. Pedál neobsahuje žádnou elektroniku a pracuje pouze na základě ovládání tónových generátorů v el. varhanách. Generátory mohou být řešeny různým způsobem a sklopkami na ovládacím panelu lze volit různé stopové výšky ve zmíněném rozsahu, event. volit dále tón přímý, basový nebo perkusní. Propojení je řešeno vícežilovým kabelem - pro každý tón jeden, kdy se při hraní kaskádově přepínají jednotlivé kabely na oscilátory. Řešení ovládání může být různé a inspiraci lze nalézt ve specializované literatuře. Vlastní pedál obsahuje dřevěné klávesy v příslušném odstupu, zdvih je zhruba  50 mm. Dorazy obsahují filcové tlumení. Klávesy se vracejí do původní polohy pomocí ocelových pružin. Pod klávesami je umístěn spínací systém z kontaktních svazků, propojený vodiči na sb

Efekt Phaser Zdeňka Hoška

Obrázek
Efektové zařízení pro hudební nástroje - "phaser" Příkladem dalšího amatérského zařízení na efektování zvuku je dále popisovaný přístroj produkující efekt typu " phaser". V minulosti ani tato jednoduchá zařízení nebyla běžně dostupná a tak se stavěla amatérsky.  Efekt produkovaný popisovaným zařízením lze srovnat s efekty získanými zařízením " Small Stone" firmy Elektro Harmonix, které je vysokým standardem v této kategorii efektů dodnes ceněným. Princip zařízení spočívá v napodobení barvy zvuku pohybujícího se zdroje. Dochází jednak k Doplerově jevu tj. ke změně výšky tónu a dále ke změně barvy tónu. Příkladem změny zvuku může být např. přelet nízkoletícího letadla nad pozorovatelem. Zajímavější i z pohledu zvuku je jistě využití obvodů typu CCD,  tím se ale dostáváme k jiným efektům typu flanger což není předmětem této konstrukce. Konstrukce těchto zařízení lze nalézt i v literatuře. Fázovací články jsou vesměs tvořeny dvěma nebo čtyřmi stupni. Vyskytují