Korg Poly-61

Korg Poly 61 (1982)

Že je méně někdy více, jsem zde už několikrát zmiňoval. Vždycky na to myslím, když se hrabu v nekonečných menu nástrojů, ale i nejrůznějšího software, ten mobilní nevyjímaje. U Korga na to asi přišli už na začátku osmdesátých let a jako pokračovatele známého Polysixu stvořili tento šedivý přízrak. Patrná byla snaha šetřit na ovládacích prvcích, neboť ubyly téměř všechny, ale i nabídka funkcí nebyla nijak oslnivá. Podstatnou novinkou ale bylo to, že nástroj dostal druhý oscilátor na hlas.

Nástroj je umístěný ve skříni z dřevotřísky, jejíž vrchní část je plechová, nevyvážená syntezátorová klaviatura o rozsahu pěti oktáv nemá rychlostní ani tlakovou citlivost. Nalevo od ní se (na rozdíl od Polysixu) objevil čtyřsměrný joystick a na panelu tři dvoumístné displeje, pět knobů (Volume, citlivost joysticku, frekvence druhého LFO, ladění a rychlost arpeggio), 17 tlačítek a tři přepínače. Vzadu pak naleznete terminál a na něm zleva: Přepínač pro blokování obsahu paměti, přepínač pro aktivaci rozhraní pro ukládání dat na magnetofonovou pásku (dnes spíše jiný druh záznamu zvuku), konektory From tape a To tape, oba s přepínačem úrovně, vstupy pro pedály Program Up, Release (sustain pedál) a Arpeggio Trigger Input. Pak výstup pro sluchátka a jediný linkový výstup s přepínačem úrovně.

Korg Poly 61 je šestihlasý a jeho vnitřní struktura začíná u dvou oscilátorů. Oscilátor 1 může hrát ve třech stopových výškách (4‘, 8‘ a 16‘), umí pilu, obdélník s nastavitelnou střídou a PWM (8 kroků). Oscilátor 2 také může hrát ve třech stopových výškách (opět 4‘, 8‘ a 16‘), umí jen pilu a obdélník, nebo může být zcela vypnutý. Dále může být rozladěn v pěti hrubých krocích (5, 4, 3, -3 a 1 půltón) a jemně rozladěn v šesti krocích. Dále následuje napěťově řízený filtr -12 dB s nastaveními Cut-Off (64 kroků), Resonance (8 kroků), Keyboard Tracking (zapnuto/vypnuto) a citlivostí na obálku (8 kroků). Dále následuje klasická ADSR obálka společná pro VCF i VCA, přepínání mezi obálkou a Gate pro VCA a jednoduchý LFO (zde značeno MG – Modulation Generator), který umí pouze trojúhelníkovou nebo snad sinusovou křivku a nastavuje se u něj frekvence, zpoždění a úroveň modulace VCF a DCO. Netřeba dodávat, že LFO řídí i PWM. To je ze zvukových možností nástroje vše a je velmi překvapivé, jak hezky to dovede hrát. Korgovi jdou krásné smyčce, syntetické dechy, varhany, píšťalky a díky rozladění oscilátorů i cosi podobného zvonům. Také lze tvořit jakási elektrická piana, různé plochy apod. Nástroj nemá šumový generátor a filtr v původním nastavení neumí přejít do samooscilace, takže se zvukovými efekty tohoto druhu nelze počítat. Stejně tak výrobce neimplementoval například možnost kruhové modulace, takže je nutné se s očekáváními držet na uzdě. Editace se děje stisknutím tlačítka Parameter a dvojicí tlačítek Value, přičemž parametr se volí tlačítky zvukových bank. To je ostatně již známo z ostatních Korgů (zde na stránkách třeba Poly-800 nebo DW-8000). K dispozici je 64 paměťových míst pro ukládání zvuků. Zálohování se děje zvukovým záznamem na magnetofon, dnes spíše do počítače. Ani pozdější verze s MIDI rozhraním Poly-61M neuměla výpis paměti po MIDI.

Výrobce kupodivu tolik nešetřil na dalším vybavení. Joystickem vlevo od klaviatury se ovládá nejen ohýbání tónu (± 6 půltónů maximálně), ale také hloubka vibrata a modulace filtru. Pozoruhodné je to, že k tomu je určený druhý LFO nezávislý na tom, který je v syntezátoru samotném. Pokud se nastaví na jinou frekvenci a použijí se oba LFO současně, může to vést k zajímavým výsledkům. Nástroj pracuje buď v režimu Poly nebo Chord memory, pomocí funkce Hold lze navrstvit libovolný počet oscilátorů na sebe, ale nástroj pak vždy pracuje v monofonním režimu (na rozdíl od Tiraconu 6V). Poslední funkcí nástroje je jednoduchý arpeggiátor s nastavitelnou rychlostí, přidržením (Latch – hraje i po uvolnění kláves), rozsahem (1 oktáva, 2 oktávy a plný rozsah) a módem (nahoru, dolů, nahoru a dolů). Toť vše. Korg Poly-61 lze dnes snadno dovybavit MIDI vstupem od firmy CHD Elektroservis. Je skvělé, že se u nás něco takového dělá. Popsaný nástroj je tímto rozhraním vybaven.

Podobně jako Poly-800, i Poly-61 má své zastánce i odpůrce. Pro jedny je geniálně znějící, pro jiné zase až moc jednoduchý. Za mě geniální kompromis mezi funkčností a komplikovaností. Pokud chci rychle něco namačkat, jde to mnohem snáz než třeba na RolanduJX-3P. Firma Korg nejprve doplnila tento nástroj tehdy úžasnou novinkou a to MIDI rozhraním a stal se z něj Poly-61M. Další na řadě byly hybridní nástroje DW-6000 a DW-8000, ale to už je jiný příběh.

Parametry syntezátoru vypsané na hlavním panelu

Terminál se vstupy a výstupy. Pětikolík vlevo dole je MIDI In

Poly 61 zevnitř. Na konstrukci se jeho jednoduchost moc neprojevila

Velkou bolestí těchto starých Korgů je tekoucí NiCd akumulátor. I tomuto kusu už teklo do bot, pardon, do obvodů, ale někdo to stihnul za pět minut dvanáct!


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Delicia HT-37-D (+ video)

Jmenný seznam nástrojů a příslušenství

Tablehooters